مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تعویض مفصل لگن و آنچه که باید در مورد جراحی لگن بدانید

تعویض مفصل لگن یکی از جراحی های بسیار حساس و مهم می‌باشد که باید توسط پزشک خبره و متخصص انجام شود. در این عمل متخصص مفصل آسیب دیده را برش داده و آن را خارج می‌کند. سپس مفصل جدید را جایگزین آن می‌کند. مفصل مصنوعی از فلز، سرامیک و یا پلاستیک بسیار قوی و سخت ساخته می‌شود. بنابراین به راحتی آسیب نمی‌بیند و در آینده بیمار را با مشکل روبرو نمی‌کند. دکتر مسعود میرکاظمی بهترین متخصص ارتوپدی و تروماتولوژی در تهران می‌باشد. وی دارای فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی است. علاوه بر اینکه درمان های متعددی در زمینه جراحی و تعویض مفاصل را در رزومه خود دارد. در این مقاله قصد داریم با تکیه بر تجربیات ایشان اطلاعاتی درباره این جراحی برای شما بیان کنیم.

عمل تعویض مفصل لگن چگونه انجام می شود؟

این جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود سپس پزشک در امتداد کناره لگن (تروکانتر بزرگ) برشی ایجاد کرده و با حرکت دادن عضلات متصل به بالای استخوان ران مفصل ران مشاهده می‌شود. در ادامه قسمت توپی مفصل همراه با بخشی از استخوان ران با برش توسط اره مخصوص بریده شده و یک مفصل مصنوعی با استفاده از ماده خاصی به استخوان ران متصل می‌شود. سپس قسمت سوکت جایگزین را به استخوان لگن متصل و یک بخش تیز و عمودی از پروتز داخل استخوان ران فرورفته و قسمت گوی مانند به سر آن متصل شده و قسمت گوی و حفره را به یکدیگر متصل می‌کنند. در آخر پزشک ماهیچه ها را بسته و جای برش را بخیه می‌زند. به علت حساس بودن این جراحی حتما برای انجام آن به بهترین جراح تعویض مفصل لگن در تهران مراجعه کنید.

تعویض مفصل لگن چیست؟

انواع جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن انواع مختلفی دارد و پزشک با توجه به علت و میزان بیماری روش مناسب را انتخاب می‌کند. این روش ها عبارتند از:

تعویض مفصل لگن کامل

در این روش کل ساختار مفصل با اجزای مصنوعی جایگزین می‌شود که در آن جراح یک ساقه فلزی را وارد استخوان ران کرده و سر استخوان ران را با یک توپ فلزی جایگزین می‌کند.

تعویض مفصل جزئی

در این روش جراحی سر استخوان ران را برداشته و بدون دست خوردن سوکت جایگزین می‌کند. این جراحی معمولا برای انواع خاصی از شکستگی مفصل ران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازسازی مفصل لگن

در این روش سر توپی استخوان برداشته نمی‌شود و جراح آن را می‌تراشد. سپس سطح تخریب شده غضروف را با یک روکش فلزی می‌پوشاند. به علاوه استخوان و غضروف آسیب دیده بخش استابولوم را برداشته و با فلز کاسه ای جایگزین می‌کند.

تعویض مفصل لگن دو طرف و مرحله ای

اگر هر دو لگن نیاز به تعویض داشته باشند، جراح می‌تواند جایگزینی مرحله ای را انتخاب کند. یعنی یکی و سپس طی جراحی جدید، دیگری را جایگزین کند. در روش دوطرفه بیمار به طور همزمان تحت عمل جراحی هر دو لگن قرار می‌گیرد

دلایل تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن که به آن آرتروپلاستی کامل لگن نیز گفته می شود، زمانی به شما تجویز می شود که درمان های دیگر موثر نبودند. آرتریت یکی از دلایل مهمی است که منجر به تعویض مفصل برای لگن می شود. دلایل مهم تعویض مفصل برای لگن را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

آرتروز

استئوآرتریت نوعی آرترتیت است که در اثر سایش و پارگی بوجود می آید. در واقع به غضروفی که انتهای استخوان را می پوشاند، آسیب میزند. اگر این غضروف آسیب ببیند، استخوان لگن ملتهب می شود. در پی آن احتمال شکستگی و تغییر وضعیت مفصل وجود دارد.

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید که در اثر فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی ایجاد می شود، نوعی التهاب ایجاد می کند. روماتیسم به نوبه خود می تواند غضروف و گاهی اوقات استخوان زیرین را در یک چرخه فرسایشی قرار دهد. در نتیجه مفاصل آسیب دیده و تغییر شکل می دهند.

استئونکروز

اگر خون کافی به قسمت توپ مفصل لگن وارد نشود، ممکن است بشکند و یا تغییر شکل دهد. در نتیجه چاره ای جز تعویض مفصل باقی نمی ماند. این وضعیت می‌تواند سطح استخوان را کلاپس و در نتیجه موجب ایجاد آرتروز شود.

بیماری لگن در کودکی

برخی از بیماران و کودکان دارای مشکلات مفصل لگن هستند. حتی در صورتی که در دوران کودکی با موفقیت درمان شوند باز هم احتمال ابتدا به آرتروز در بزرگسالی وجود دارد. این اتفاق به علت رشد نکردن طبیعی لگن و تحت تاثیر قرار گرفتن سطوح مفصلی می‌باشد.

موارد دیگری که در صورت وجود نیاز است افراد جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهند عبارتند از:

  • ایجاد تومور استخوانی
  • عدم پاسخ دهی به دارو درمانی و فیزیوتراپی
  • رشد غیرطبیعی استخوان ها در ناحیه ران
  • انسداد اسپوندیلیت
  • آرتروز سپتیک

تعویض مفصل لگن برای چه کسانی انجام می شود؟

پزشک متخصص در صورتی تعویض مفصل لگن را برای شما تجویز می کند که شما علائم زیر را داشته باشید:

  • علیرغم مصرف داروهای مسکن، درد ادامه می یابد.
  • با راه رفتن حتی با عصا یا واکر، شرایط جسمی و درد بدتر می شود.
  • خواب شما مختل می شود و دردها هنگام خواب نیز ادامه پیدا می کنند.
  • تغییر شکل استخوان و یا شکستگی در آن بر توانایی بالا یا پایین رفتن از پله ها تأثیر می گذارد.
  • تغییر مفصل برخاستن از حالت نشسته را برای شما دشوار می کند.
تعویض مفصل لگن

مزایا و معایب تعویض مفصل لگن

اگر در مرحله ای هستید که برای رفع درد لگن خود به جراحی مفصل نیاز دارید، ممکن است در حال تحقیق در مورد مزایا و معایب  آن باشید. در این مقاله تجربیات دکتر مسعود میرکاظمی فلوشیپ جراحی تومور استخوانی و متخصص بازسازی مفاصل را برای شما نقل خواهیم کرد. این تجربیات به شما کمک می‌کنند تصمیمات آگاهانه تری بگیرید. درادامه مزایا و معایب این جراحی را برای شما بیان می‌کنیم:

میزان موفقیت بسیار بالاست

تعویض مفصل لگن یکی از موفق ترین جراحی های پزشکی است که بسیاری از افراد آن را انجام می دهند. میزان موفقیت برای این جراحی بسیار بالاست، به طوری که بیش از 95 درصد از بیماران تسکین درد لگن را تجربه می کنند.

بهبود عملکرد لگن

پس از جراحی تعویض مفصل لگن، شما توانایی راه رفتن و شرکت در فعالیت ها را بدون محدودیت خواهید داشت. فعالیت هایی که قبل از جراحی نمی توانستید انجام دهید و درد شما را محدود کرده بود. به عنوان مثال شما دیگر به راحتی می توانید کفش یا جوراب بپوشید. پله ها را به راحتی بالا و پایین بروید، بدون اینکه دردی احساس کنید.

عوارض احتمالی

دررفتگی مفصل می تواند به دلیل جابجایی توپ لگن از حفره لگن رخ دهد. البته این عارضه تنها برای دو درصد از بیمارن پس از جراحی بوجود می آید. علاوه بر این با گذشت زمان، اجزای مفصل جدید ممکن است شروع به سایش یا شل شدن کنند. هر چند این فرسایش پس از یک مدت زمان بسیار طولانی رخ می دهد و خیلی نادر است.

مزایای دیگری که این جراحی دارد عبارت است از :

  • رهایی از درد طاقت فرسا
  • عملکرد بهتر مفصل لگن
  • بهبود حرکات، افزایش قدرت و هماهنگی بین بخش های بالاتنه و پا
  • حفظ پویایی و بهبود کیفیت زندگی
  • راحتی بیشتر هنگام انجام امور روزمره مانند راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله ها

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *