مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

علت سرطان استخوان در کودکان چیست؟

علت سرطان استخوان در کودکان چیست؟ بسیاری از والدین جویای علت این مشکل هستند و نمی دانند دقیقاً این بیماری از کجا شروع می شود. برای اینکه از چنین مشکلی پیشگیری کنند باید از کجا شروع کنند. همه این موارد ذهن والدین را درگیر می کنند و اکثر افراد به دنبال دریافت جوابی برای هریک از سوالات خود هستند. شنیدن نام سرطان برای افراد بزرگسال بسیار ناراحت کننده است، قطعاً برای کودکان این ناراحتی بیشتر است. والدین بیش از هر کسی دوست دارند فرزندشان روزهای خوبی را تجربه کند و انتظار مدرسه، سلامتی و نشاط او را بیش از هر چیزی دارند. سرطان استخوان در کودکان طی چند سال گذشته بسیار شایع شده و کودکان بسیاری درگیر درمان آن هستند. روش های درمان آن بسته به میزان گسترش سارکوم یا تومور در بافت استخوان، متفاوت است. در این مطلب قصد داریم هر آنچه که به شما در این زمینه کمک می کند را با بهره گیری از تجربیات آقای دکتر مسعود میرکاظمی بیان کنیم. دکتر مسعود میرکاظمی بهترین جراح سارکوم در تهران است که تجربه بسیار بالایی در زمینه جراحی تومور و سارکوم برای افراد بزرگسال و کودکان را دارند.

سرطان استخوان در کودکان

سرطان استخوان در کودکان

بیماری سرطان استخوان در کودکان جزء بیماری های نادر به حساب می آید. با این وجود شاید برای شما جالب و تاسف برانگیز باشد که بدانید، دومین عامل مرگ و میر در کودکان سرطان است. سرطان استخوان با بوجود آمدن سلول های سرطانی در استخوان شروع می شود و بافت سالم را درگیر می کند. بسیاری از تومورهای در اندام هایی مانند ران، پا و دست رشد می کنند. پس از رشد کودک درد و گرفتگی را در این نواحی احساس خواهد کرد که فعالیت او را مختل می کند. برای درمان این مشکل می بایست به متخصص ارتوپد و جراح سارکوم مراجعه کرد. دکتر مسعود میرکاظمی بهترین ارتوپد و جراح سارکوم در تهران است که انواع سارکوم را برای بیماران متعدد جراحی و درمان کرده اند.

علائم بیماری سرطان استخوان در کودکان

دردهای شدید در ناحیه استخوان های بدن و به ویژه در محل وجود توده های توموری

وجود تب های شدید و پیوسته در کودکان بدون نشانه های عفونت در بدن

کاهش وزن شدید و یکباره در کودکان که علت متابولیکی خاصی هم ندارد.

ایجاد تورم و درد زیاد در محل توده که علت دیگری برای آن وجود نداشته باشد.

عدم تعادل در راه رفتن که در برخی موارد شدیدتر، همراه با درد شدید و ناپایداری استخوان ها می باشد.

علت سرطان استخوان در کودکان

متخصصان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سرطان استخوان در کودکان می شود. البته طی چند سال گذشته موفق شدند ارتباط بین سرطان استخوان و سایر عوامل را پیدا کنند. مهمترین عامل بروز چنین بیماری قرار گرفتن در معرض اشعه یا دارو در طول درمان سایر بیماریها است. برخی از سرطان های استخوان زمینه وراثتی و ژنتیکی دارند. محققین بر این باور هستند که سبک زندگی و تغذیه تاثیر قابل توجهی روی سلامتی دارد.

انواع سرطان استخوان در کودکان

استئوسارکوم

این نوع از سرطان نادرتر از نوع دیگر است و در این نوع منشاء سلول های نئوپلاسم و یا سرطانی از خود استخوان می باشد. این بیماری معمولا در دهه های دوم و سوم زندگی اتفاق می افتد و در بین مردان شایع تر از خانم ها می باشد. عکس های رادیوگرافی از محل رشد سلول های سرطانی نشان می دهد که این نوع سرطان سبب تخریب گسترده در بافت استخوان و کلسیفیکاسیون می شود. سرطان استخوان استئوسارکوم معمولاً به صورت توده های دردناک استخوانی ظاهر می شود.

سارکوم یوئینگ

نوع شایع و بدخیم سرطان استخوان یوئینگ می باشد که به صورت توده های آبی رنگ در استخوان ها و یا بافت های نرم اطراف استخوان رشد می کند. این نوع در اثر متاستاز سلول های سرطانی اتفاق می افتد و به همین دلیل بسیار بدخیم تر و تهاجمی تر از نوع قبل می باشد. معمولا این نوع در استخوان های لگن، بازو و ران دیده می شود. در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر افراد را درگیر می کند و بروز آن در مردان شایع تر از خانم ها می باشد. وجود علائمی چون خستگی، بی حالی و درد از نشانه های این نوع سرطان است.

روش های تشخیص سرطان استخوان در کودکان

آزمایش خون

کودکانی که مبتلا به سرطان استخوان هستند، معمولا سطح بالایی از آنزیم های آلکالین فسفاتاز و لاکتات دهیدروژنازرا در خون دارند. به دلیل پروسه استخوان سازی در کودکان، معمولا آنزیم های آلکالین فسفاتاز در خون آنها بالا است.البته همیشه بالا بودن این آنزیم ها در خون به معنای سرطان استخوان نیست.

استفاده از اشعه ایکس

یکی از راه های موثر در تشخیص سرطان استفاده از روشهای تصویربرداری می باشد. با استفاده از این روش می توان مکان های تخریب شده ناشی از سرطان و استخوان های جدیدی که به دلیل وجود سرطان در حال رشد هستند را به راحتی تشخیص داد.

استفاده از روش اسکن

از این رشو معمولا برای تعیین مرحله رشد سارکوم استخوان استفاده می شود. در این روش از ردیاب های رادیواکتیو برای دیدن سطوح داخلی استخوان استفاده می کنند. مواد رادیواکتیو به روش تزریقی وارد جریان خون می شود و در قسمت هایی که تومور وجود دارد، تجمع می کند.

اسکن برای تشخیص تومور استخوان در کودکان

نمونه برداری

در روش نمونه برداری که اصطلاحا به آن بیوپسی نیز گفته می شود، از قسمت هایی از استخوان که محل رشد تومور است نمونه برداری می شود. در این روش تشخیصی از رنگ ها برای مشخص کردن شدت بیماری در استخوان ها استفاده می شود.

استفاده از تصویربرداری مغناطیسی

در این روش از اشعه ایکس استفاده نمی شود، به جای آن از امواج الکترومغناطیس استفاده می شود. تصاویر سه بعدی و دقیق ارائه می شوند. با استفاده از این روش نوع سرطان مشخص می شود.

سوالات متداول

علت بالا بودن آلکالین فسفاتاز در کودکان چیست؟

آلکالین فسفات بالا در کودکان نشانه عفونت، سرطان، سنگ کلیه و مشکلات صفرا و سرطان استخوان است.

تومور خوش خیم استخوان در کودکان همان سرطان است؟

تومور خوش خیم استخوانی به معنای سرطان نیست و اگر زودتر مورد توجه قرار بگیرد، می توان آن را با شرایط بهتری درمان کرد. این نوع تومور تنها موجب فشردگی بافت استخوان می شود.

کلام پایانی

سرطان استخوان در کودکان بین پسران شایع تر از دختران است و ممکن است در کودکان به دو صورت ظاهر شود. نوع اول که اولیه نامیده می شود، معمولا منشاء استخوانی دارد و درمان پذیرتر می باشد. نوع دیگر منشاء آن بافت استخوانی است و به دلیل قابلیت بالای متاستاز در سلول ها، میزان درمان پذیری آن کم تر می باشد. تشخیص زود هنگام این بیماری کمک بسیار زیاد به اثربخش بودن درمان کمک می کند. به همین دلیل روش های تشخیصی متعددی برای این بیماری وجود دارد که شامل نمونه برداری و اشعه الکترومغناطیس می باشند. در این مطلب هر آنچه می توانست در شناخت این بیماری به شما کمک کند را بیان نمودیم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر یا معالجه می توانید به مطب دکتر مسعود میرکاظمی مراجعه فرمایید.

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۲ دیدگاه ها
  1. هاشمی

    پسر من ۵سالشه که متوجه توده در هردو بارو زانو و مچ دست و پایش شدیم . درحالت عادی دردی نداره ولی وقتی ضربه ایی بهش میخوره خیلی ابراز درد میکنه . همچنین در انجام فعالیت هاب روزمره عموما خسته است. آیا وجود ۸توده در نواحی مختلف بچه ۵ساله خطرناکه؟

    پاسخ
    • دکتر مسعود میرکاظمی

      سلام و عرض ادب
      باید همراه با مدارک پزشکی یک مراجعه داشته باشید تا معاینات دقیق انجام شود و این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *