مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو

مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه مدت است؟ زمان بهبودی کامل پس از جراحی تعویض مفصل زانو در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بهبود اولیه بعد از جراحی تعویض مفصل زانو معمولاُ بعد از مدت شش هفته ایجاد می‌شود اما بهبود کامل ممکن است بین شش تا 12 ماه زمان نیاز داشته باشد. در ادامه‌ی مقاله به توضیحاتی در مورد مدت زمان بهبود بعد از جراحی تعویض مفصل زانو و عوامل تاثیرگذار بر آن می‌پردازیم.

روند بهبودی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

پوست و بافت نرم زانو در طی جراحی تعویض مفصل زانو برداشته می‌شود، بخشی از استخوان و غضروف انتهای استخوان ران بریده می‌شود و با یک نوع مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود. روند بهبود کامل بافت‌ها پس از اتمام جراحی به چند هفته تا چند ماه زمان نیاز دارد. استراحت کافی و پیگیری برنامه‌های فیزیوتراپی می‌تواند در سرعت بخشیدن به دوره‌ی بهبودی موثر باشند. به طور معمول 12 الی 24 ساعت بعد از جراحی بیماران تشویق می‌شود که با استفاده از عصا و یا واکر بلند شوند، روی پای آسیب دیده بایستند و حتی چند قدم راه بروند. با گذشت هفته ها، بیماران می توانند انتظار بهبود تدریجی در تحرک و راحتی کلی خود را داشته باشند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که بهبودی کامل پس از جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند تا شش ماه یا بیشتر طول بکشد. در طول این مدت، بیماران ممکن است گاه به گاه احساس ناراحتی، تورم و سفتی در مفصل زانو داشته باشند.

مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو

طول مدت دوران بهبودی کامل بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در افراد مختلف

در حالی که جراحی می‌تواند کیفیت زندگی بسیاری از بیماران را به طور قابل توجهی بهبود بخشد، مدت زمان بهبودی کامل پس از عمل می‌تواند در بین افراد مختلف بسیار متفاوت باشد. درک عوامل موثر بر طول دوره بهبودی می‌تواند به بهترین جراح تعویض مفصل زانو در تهران و بیماران کمک کند تا برای دوره پس از عمل بهتر آماده شوند و انتظارات واقع بینانه را تعیین کنند. عوامل متعددی می‌توانند بر مدت زمان بهبودی کامل پس از جراحی تعویض مفصل زانو تأثیر بگذارند. این عوامل عبارتند از:

سن: بیماران جوان تر ممکن است بهبودی سریع تری را در مقایسه با افراد مسن تجربه کنند، زیرا به طور کلی وضعیت جسمی بهتر و ظرفیت شفای آنها بهتر است.

سلامت کلی: بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، چاقی یا بیماری های قلبی عروقی ممکن است دوره نقاهت طولانی تری را به دلیل عوارض احتمالی و بهبودی کندتر تجربه کنند.

وضعیت فیزیکی قبل از جراحی: افرادی که فعالیت بدنی داشتند و قبل از جراحی دارای عضلات قوی حمایت کننده از مفصل زانو بودند، ممکن است از نظر توانبخشی و بهبودی مزیت داشته باشند.

تکنیک جراحی: رویکرد جراحی خاص، نوع ایمپلنت و مهارت جراح می‌تواند بر درد، تحرک و مسیر بهبود کلی پس از عمل تأثیر بگذارد.

چه عواملی منجر به افزایش دوره بهبودی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می‌شود؟

عوامل متعددی می‌توانند در این دوره بهبودی طولانی پس از جراحی تعویض مفصل زانو نقش داشته باشند که شامل موارد زیر می‌باشند:

عدم شرکت در جلسات فیزیوتراپی

اگر پس ازجراحی تعویض مفصل زانو به صورت مرتب در جلسات فیزیوتراپی شرکت نکنید علاوه بر اینکه مدت زمان بهبود شما طولانی‌تر می‌شود دامنه‌ی حرکتی مفصل زانو نیز به طور کامل بهبود نمی‌یابد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و یا استفاده از محصولات حاوی نیکوتین باعث می‌شود رگ‌های خونی باریک شوند و میزان اکسیژن و مواد مغذی که به خون می‌رسد کاهش بیابد. اگر خون و مواد مغذی به صورت کافی به بافت اطراف مفصل زانو نرسد روند بهبودی طولانی‌تر خواهد شد.

بیماری دیابت

هم دیابت نوع یک و هم دیابت نوع دو می‌تواند بر جریان خون و سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی داشته باشد و علاوه بر اینکه روند بهبودی را کند می‌نماید منجر به ایجاد عفونت و طولانی شدن روند بهبود نیز می‌شود.

عدم استفاده از وسایل کمک حرکتی

استفاده نکردن از وسایل کمک حرکتی مانند واکر و یا عدم کمک گرفتن از دیگران جهت انجام فعالیت‌های روزمره در چند هفته ی اول می‌تواند منجر به طولانی شدن فرآیند بهبودی و یا بروز عوارض جانبی شود.

سبک زندگی ناسالم

مصرف الکل، عدم توجه به تغذیه، عدم استراحت کافی و به طور کلی رعایت نکردن دستورالعمل‌های بعد از جراحی باعث می‌شود مدت زمان بهبودی طولانی‌تر شود.

بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

عوارض افزایش طول مدت بهبودی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

هر جراحی با عوارض و خطراتی همراه است. جراحی تعویض مفصل زانو نیز یک جراحی تهاجمی است که می‌تواند با عوارض و خطراتی همراه باشد. برخی از این عوارض ممکن است باعث شوند روند بهبودی با تاخیر روبرو شود و یا مشکلات دیگری در طول دوره‌ی بهبودی ایجاد کنند. این عوارض عبارتند از:

  • عفونت در محل جراحی: هرگونه عفونت داخلی و یا خارجی می‌تواند روند بهبود را سخت‌تر و طولانی‌تر نماید.
  • سفتی و یا سخت شدن مفصل: این مشکل معمولاُ به دلیل عدم شرکت در برنامه‌های فیزیوتراپی بعد از جراحی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات جهت برطرف کردن این عارضه نیاز به یک جراحی مجدد است و همین موضوع می‌تواند دوران بهبود را بسیار طولانی تر کند.
  • درد: درد شدید در زانو می‌تواند مانع از راه رفتن و شروع فعالیت‌های روزمره شود و دوره‌ی بهبود را طولانی‌تر نماید.
  • لخته شدن خون: لخته شدن خون ممکن است منجر به ترومبوز ورید عمقی شده و عوارضی را ایجاد نماید که درمان آنها منجر به طولانی شدن روند بهبود بعد از جراحی تعویض مفصل زانو شود.
  • شکستگی و یا در رفتگی مفصل زانو: در صورتی که به دستورالعمل‌های بعد از جراحی دقت نکنید ممکن است با عوارضی مانند شکستگی و یا در رفتگی مفصل زانو مواجه شوید و دوره‌ی درمان طولانی‌تر شود.

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *