مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

از علت تا درمان درد های مفصلی

به طور کلی ممکن است افراد بسیاری دچار درد های مفصلی شوند که این مسئله می تواند مشکلات بسیاری برای افراد ایجاد کنید.
البته این نکته حائز اهمیت است که با افزایش سن، درد های مفصلی نیز به علت بیماری های گوناگون در مفصل افزایش پیدا می کنند. همچنین در چندسال اخیر طبق آمار های به دست آمده، درد های مفصلی بین افراد میانسال نیز فراگیر شده است.
درد های مفصلی علاوه بر هزینه های بسیار بالا، مشکلات بسیاری را در روند انجام فعالیت های روزمره فرد و کیفیت زندگی فرد می گذارد.

درد مفصلی

آناتومی مفصل

به طور کلی می توان گفت که مفصل ها محلی را که استخوان ها در کنار یکدیگر قرار گرفته اند را مفصل می گویند.

در حقیقیت مفاصل موجب می شوند که استخوان ها در کنار یکدیگیر به راحتی حرکت کنند و کوچکترین مشکل در مفاصل موجب دشوار در سیستم حرکتی فرد می شود.

در حقیقت مفاصل موجب جلوگیری از سایش استخوان ها بر روی یکدیگر می شوند.

به طور دقیق تر اگر بخواهیم بگوییم، محل اتصال دو استخوان مفصل نام دارد که مفصل ها دارای کپسول مفصل یا همان مایع مفصلی است و همچنین در بین مفصل ها بافتی سفت و انعطاف پذیر به نام غضروف وجود دارد.

غضروف ها همراه مایع ای به نام مایع مفصلی در بین استخوان ها وجود دارند که موجب انعطاف پذیر تر شدن و لغزنده تر شدن استخوان ها می شوند و از سایش استخوان ها به یکدیگر جلوگیری می کند.

درد های مفصلی چیست؟

همانطور که گفته شد درد های مفصلی یکی از شایع ترین درد ها به شمار می رود که می تواند مشکلات بسیاری در انجام فعالیت های روزانه و سیستم حرکتی افراد به وجود بیاورد.

همچنین درد های مفصلی در زنان شایع تر است مردان است و اغلب زنان بیشتر دچار درد ها و مشکلات مفصلی  می شوند.

درد های مفصلی اغلب با حرکت و ورم بروز پیدا می کنند و در سیستم حرکتی فرد اختلال ایجاد می کنند.

درد های مفصلی اغلب ممکن است بر اثر بیماری های مختلف مانند آتروز، آرتریت و … بروز کند.

اما اغلب درد های مفصلی ناشی از آتروز مفاصل است که تاثیر بسیاری بر مفاصل دارد.

همچنین ممکن است که درد های مفصلی بر اثر مصرف برخی دارو ها، اختلال در عملکرد سیستم عضلانی و بیماری های عفونی بروز کنند که در ادامه به بررسی برخی از علل شایع درد های مفصلی می پردازیم.

علل بروز درد های مفصلی

در حقیقت می توان گفت که درد های مفصلی ممکن است بر اثر عوامل مختلفی بروز کند و شما برای تشخیص و یافتن عل باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید که پس از معاینه و انجام آزمایش های لازم، عل ان را تشخیص داده و روند درمانی مناسب را توصیه کند و همچنین از بیماری های جدی که ممکن است آسیب های شدید و جدی را برای فرد به همراه داشته باشد جلوگیری کنید.

برخی از علل بروز درد های مفصلی عبارتند از :

برخی بیماری های

یکی از علل شایع در بروز درد های مفصلی ، برزو برخی بیماری ها است که موجب از بین رفتن و فرسایش استخوان ها می شوند و در نتیجه درد های مفصلی را به همراه دارند.

به طور کلی ممکن است درد های مفصلی بر اثر بروز برخی بیماری ها مانند لوپوس، انواع آتریت ها که موجب درد و التهاب مفاصل می شوند، آتروز، روماتوئید و برخی بیماری های دیگر که اغلب تمامی موارد ذکر شده موجب درد، التهاب و سفتی در مفصل شده و همچنین موجب سایش استخوان ها بر یکدیگر می شوند که این مسئله همواره با درد بسیاری همراه است.

آسیب دیدگی برخی نواحی

آسیب برخی مناطق در اطراف مفصل ها مانند رباط ها، تاندون، غضروف ها، عضلات و عصب و استخوان ناحیه مورد نظر ممکن است منجر به بروز درد های مفصلی در افراد شود و همراه مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاورد.

در حقیقت درمان هر کدام از این آسیب دیدگی ها متفاوت است و باید پس از تشخیص علت دقیق مشکل توسط متخصص ارتوپد درمان آن صورت بگیرد تا درد های مفصلی در فرد کاهش پیدا کند.

از بین رفتن لایه محافظ مفصل

در واقع ممکن است لایه محافظ مفصلی در اثر برخی عوامل از بین رفته باشد و به همین دلیل نیز استخوان ها بیشتر بر روی یکدیگر سایش پیدا کنند که این مسئله منجر به درد می شود.

ضربه به مفصل

ضربه و آسیب جدی به مفصل نیز ممکن است مشکلاتی در مفصل به وجود آورد و فرد را دچار درد های مفصلی کند.

استفاده بیش از حد از مفصل

استفاده بیش از حد از مفاصلی که فشار بیشتری بر روی آنها است نیز یکی از عوامل موثر در بروز درد های مفصلی است.

زیرا که مفاصل فشار بیشتری را متحمل شده و در نتیجه درد های مفصلی را به همراه دارد.

بیماری های سیستمیک

برخی بیماری ها در بخش های دیگر بدن مانند روماتیسم، نقرس ممکن است دارای عوارض جانبی باشند که این عوارض بر مفاصل تاثیر گذاشته و فرد را دچار درد های مفصلی کند.

بیماری های عفونی

برخی بیماری های عفونی ممکن است تاثیراتی منفی بر مفاصل گذاشته و فرد را دچار درد های مفصلی کند.

وزن

وزن بالا و چاقی مفرط اغلب منجر می شود که مفاصل فشار بیشتری را متحمل شوند و در نتیجه این مسئله باعث از بین رفتن آنها شده و درد های مفصلی را برای فرد در هنگام انجام فعالیت ها به دنبال دارد.

افزایش سن

افزایش سن یکی از عوامل موثر در بروز درد های مفصلی است؛ زیرا که با افزایش سن اغلب مفاصل ضعیف تر شده و تقریبا از بین می روند و همین مسئله منجر به سایش بیشتر استخوان ها بر روی یکدیگیر شده و درد های مفصلی را به همراه دارد.

علائم درد های مفصلی

همواره درد های مفصلی همواره با برخی علائم دیگر غیر از درد همراه است که می تواند نشانه ای از بروز بیماری باشد. اما در حقیقت شایع ترین آن همیشگی درد ها در ناحیه مفصل است.

برخی دیگر از علائم درد های مفصلی عبارتند از:

  • سفتی
  • قرمزی
  • تورم
  • التهاب
  • خشکی مفصل

 

نحوه تشخیص علت درد های مفصلی

به طور کلی می توان گفت که درد های مفصلی همواره اگر با برخی علائم گفته شده باشد و دائمی باشد ممکن است نشانه ای از بروز برخی بیماری ها باشد.

برای تشخیص علت دقیق درد های باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرده و تحت معاینه و انجام برخی آزمایش ها مانند سی تی اسکن، ام آر آی و رادیولوژی قرار بگیرید که علت دقیق آنها مشخص شود.

درمان درد های مفصلی

به طور کلی همانطور که گفته شد در صورت بروز علائم باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و پزشک پس از تشخیص علت دقیق درد های مفصلی، با توجه به شرایط فرد و بیماری به وجود امده درمان مناسب را برای فرد در نظر بگیرد.

پس حتما در صورت بروز درد های مفصلی سریعا به پزشک مراجعه کنید تا از پیشرفت بیماری ها و مشکلات جدی جلوگیری شود.

 

 

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *