مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

مراقبت های بعد از عمل تعویض لگن

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. این مراقبت ها شامل رژیم غذایی، داروهای مصرفی، نحوه راه رفتن و نشستن و … می‌باشد که قصد داریم در ادامه شما را با نکات مراقبتی که در دوران نقاهت نیاز است رعایت کنید آشنا کنیم، زیرا میزان موفقیت جراحی لگن به رعایت دقیق و انجام مراقبت های ذکر شده بستگی دارد پس ما با همراه باشید.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن چیست؟

بعد از عمل تعویض مفصل لگن پزشک شما رعایت مواردی را به شما ارائه می‌دهد که در صورت رعایت کردن به جلوگیری از عوارض احتمالی کمک کرده و باعث بهبود سریع تر می‌شود. مهم ترین نکاتی که بعد از عمل باید رعایت شوند شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از دستشویی فرنگی
  • خم نشدن بیش از حد
  • فیزوتراپی
  • مصرف داروهای تجویز شده
  • خشک نگه داشتن محل برش های جراحی
  • خودداری از انداختن وزن روی پا
  • نوشیدن مایعات کافی
  • خودداری از انجام فعالیت های سنگین ورزشی و بدنی به مدت 6 تا 8 هفته
  • عدم رانندگی حداقل به مدت 8  هفته
  • بالا نیاوردن زانو بالاتر از باسن
  • خودداری از استحمام تا دو روز پس از برداشتن بخیه ها
  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش درد و تورم
  • استفاده از ابزار کمکی برای برداشتن اشیا
آشنایی با مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل لگن

رژیم غذایی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

مصرف مواد غذایی مقوی در دوران نقاهت از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در صورت عدم رعایت فرد احساس خستگی کرده و نمی‌تواند به خوبی از خود مراقبت کند. احتمال دارد که بعد از عمل احساس گشنگی نداشته باشید که تا چند هفته پس از عمل طبیعی می‌باشد، اما باید حتی در صورت عدم گرسنگی نیز در زمان های مشخص وعده اصلی و میان وعده را مصرف کند. مصرف مواد غذایی مهمی مانند پروتئین برای کمک به بازسازی بافت ها،  آهن برای بالا بردن انرژی بدن، ویتامین C  برای کمک به بازسازی استخوان ها و ماهیچه ها و فیبر برای جلوگیری از یبوست را باید در رژیم غذایی خود رعایت کنید. مصرف مایعات را در این مدت فراموش نکنید که در تسریع روند بهبودی امر بسیار موثری می‌باشد. در این مدت از استعمال دخانیات و مصرف الکل نیز پرهیز کنید زیرا مدت بهبودی را به تاخیر می اندازد.

نحوه نشستن بعد از جراحی مفصل لگن

نشستن و برخاستن از مهمترین مسائل بعد از جراحی می‌باشد. با توجه به مهم بودن این عمل و مراقبت های پس از آن پیشنهاد می‌کنیم به بهترین متخصص ارتوپد در تهران مراجعه کنید.در موضوع نشستن شما باید صندلی مخصوص خود را که محل نشیمنگاه آن از حالت طبیعی بالاتر باشد را داشته باشید که هنگام نشستن زانوهای شما بالاتر از قسمت ران شما قرار نگیرند. توجه داشته باشید که هنگام نشستن پاها را کامل به هم بچسبانید و پا روی پا نیندازید. پا و زانو باید به صورت صاف و مستقیم بوده و به سمت داخل یا خارج مایل نباشند. به این نکته هم دقت کنید که بیشتر از 30 تا 40 دقیقه در یک حالت ثابت ننشینید.

راه رفتن بعد از جراحی مفصل لگن

بهتر است فرد بعد از جراحی مفصل لگن راه برود. در ابتدا ممکن است نتواند به درستی راه رفته و باید به کمک وسایل کمکی مانند عصا راه برود. فرد بعد از جراحی لگن تا زمانی که احساس راحتی می‌کند، می‌تواند روی پای عمل شده خود وزن بیندازد که در برخی موارد بنا به دلایلی بیمار باید از وزن گذاری تا مدتی خودداری کند. پس برای مطلع شدن از میزان مجاز وزن گذاری با پزشک خود مشورت کنید. هنگام راه رفتن تا جایی که امکان دارد در وضعیت مستقیم و صاف قرار بگیرید. سعی کنید هنگامی که قدم برمی‌دارید، وزن برابری روی هر پا قرار داده و طول هر قدم تقریبا مساوی باشد. لازم به ذکر است که چگونگی راه رفتن توسط جراح یا فیزیوتراپیست به شما آموزش داده می‌شود.

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *