مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو آسیبی شایع است که به بخشی از زانو به نام مینیسک وارد می شود. منیسک ها دو پد هلالی شکل از غضروف ضخیم و لاستیکی جذب کننده ضربه در مفصل زانو شما هستند. آنها بین استخوان ران (فمور) و استخوان ساق پا (درشت نی) قرار دارند.

شما یک مینیسک در هر طرف زانوی خود دارید – مینیسک داخلی در داخل و مینیسک جانبی در خارج. مینیسک‌های شما مانند ضربه‌گیر عمل می‌کنند و ضربه بالای پای شما را روی ساق پا جذب می‌کنند. آنها همچنین به تثبیت مفصل زانو کمک می کنند و حرکات زانو را صاف نگه می دارند.

پارگی مینیسک اغلب هنگام ورزش اتفاق می افتد، اما ممکن است در نتیجه ساییدگی و پارگی با افزایش سن نیز دچار آن شوید. وقتی مردم در مورد “پارگی غضروف” در زانوی خود صحبت می کنند، معمولاً به معنای آسیب مینیسک است. اگر آسیب شما شدید باشد، ممکن است به سایر قسمت های زانوی خود و همچنین مینیسک آسیب وارد کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک رباط در زانوی خود مانند رباط صلیبی قدامی خود را دچار رگ به رگ شدن یا پارگی کنید.

علل پارگی مینیسک زانو

در افراد جوان تر، پارگی مینیسک معمولاً به دلیل پیچاندن زانو ایجاد می شود. این اغلب هنگام بازی فوتبال یا بسکتبال اتفاق می افتد. در افراد مسن‌تر، مینیسک‌ها می‌توانند فرسوده شوند و پارگی‌ها می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی‌تر، مانند پیچ ​​خوردن ناخوشایند هنگام ایستادن باشد.

علل پارگی مینیسک زانو

علائم پارگی مینیسک زانو

اگر مینیسک شما پاره شود، شاید احساس کنید هنوز هم می توانید روی زانوی آسیب دیده خود راه بروید، اما در روزهای بعد به تدریج سفت تر شود.

سایر علائم پارگی منیسک عبارتند از:

  • درد در زانو، که می تواند شدت آن متفاوت باشد.
  • تورم – این معمولا چند ساعت پس از آسیب به مینیسک اتفاق می افتد
  • احساس اینکه زانوی شما در حال گرفتن یا قفل شدن است، معمولاً زمانی که خم شده است
  • زانوی شما ناپایدار است
  • ناتوانی در خم شدن و کشش کامل زانوی خود
  • زانوی شما در امتداد خط مفصل حساس است
علائم پارگی مینیسک زانو

چگونه می توانم از پارگی مینیسک جلوگیری کنم؟

پیشگیری از پارگی مینیسک سخت است زیرا معمولاً در نتیجه تصادف است. اما برخی اقدامات احتیاطی ممکن است خطر آسیب دیدگی زانو را کاهش دهد. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • با تمرینات منظم عضلات ران خود را قوی نگه دارید.
  • قبل از شرکت در فعالیت های سبک بدن خود را گرم کنید
  • بین تمرینات به بدن خود زمان استراحت بدهید. عضلات خسته می توانند خطر آسیب را افزایش دهند.
  • اطمینان حاصل کنید که کفش‌های شما مناسب هستند.
  • انعطاف پذیری را حفظ کنید.
  • هرگز شدت تمرین خود را به طور ناگهانی افزایش ندهید. تغییرات را به آرامی انجام دهید.

بیشتر بدانید

آسیب های ورزشی زانو

خود مراقبتی برای پارگی مینیسک

موارد خاصی وجود دارد که باید در سه روز اول پس از آسیب از آنها اجتناب کنید تا آسیب بیشتری به زانوی خود وارد نکنید. این را می توان به عنوان HARM به یاد آورد که مخفف گرما، الکل، دویدن و ماساژ است.

اگر در تحمل وزن روی زانو مشکل دارید، ممکن است لازم باشد از عصا استفاده کنید یا برای مدتی از بریس استفاده کنید. پزشک یا فیزیوتراپ شما توضیح خواهند داد که چه مدت باید از اینها استفاده کنید.

پارگی مینیسک چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مشکوک به پارگی منیسک باشید، ارتوپد شما یک تاریخچه سلامت کامل و ارزیابی زانو را انجام می دهد. همچنین ممکن است برای تایید تشخیص و ارزیابی بیشتر مفصل زانو، عکسبرداری با اشعه ایکس و رزونانس مغناطیسی (MRI) را تجویز کند:

اشعه ایکس

اشعه ایکس یک آزمایش تشخیصی است که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده می‌کند. هنگامی که یک اشعه ایکس استاندارد به اندازه کافی دقیق نیست، ممکن است از اشعه ایکس مفصل با رنگ کنتراست برای بررسی مفاصل مانند زانو یا لگن استفاده شود.

ام آر آی

MRI یک روش تشخیصی است که از ترکیبی از آهنرباهای بزرگ، فرکانس های رادیویی و کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند. اغلب می تواند آسیب یا بیماری را در رباط یا عضله اطراف تعیین کند.

سونوگرافی

سونوگرافی از امواج صوتی برای گرفتن تصاویر از داخل بدن استفاده می کند. این مشخص می کند که آیا غضروف شلی دارید که ممکن است در زانوی شما گیر کند یا خیر.

درمان پارگی مینیسک زانو

درمان پارگی مینیسک زانو

اگر علائم پارگی منیسک را دارید، احتمالاً به خودی خود بهبود نمی‌یابد و به درمان نیاز دارید. معمولاً پزشک شما را معاینه می کند و از زانوی شما با اشعه ایکس عکسبرداری می کنند. ممکن است برای ادامه درمان به فیزیوتراپیست یا جراح ارتوپد (پزشکی که در جراحی استخوان تخصص دارد) مراجعه کنید.

درمان خاص برای پارگی مینیسک توسط پزشک بر اساس سن،میزان سلامت کلی و سابقه پزشکی شما،میزان جراحت و تحمل شما برای داروها و درمان های خاص تعیین می شود:

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آیسینگ
  • داروهایی مانند ایبوپروفن
  • تمرینات تقویت کننده عضلات
  • جراحی آرتروسکوپی

اینکه چه درمانی به شما پیشنهاد می شود دقیقاً به محل پارگی مینیسک، میزان بزرگی آن، شدت آسیب و سن شما بستگی دارد. درمان اولیه کنترل درد و تورم با استفاده از اقدامات خودمراقبتی  HARMخواهد بود. درمان های بیشتر برای پارگی منیسک شامل فیزیوتراپی، داروها و جراحی است.

1. داروهای پارگی مینیسک

می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن برای کمک به تسکین هر گونه درد ناشی از پارگی مینیسک استفاده کنید. اگر درد شما واقعاً بد باشد، ممکن است پزشک مسکن‌های قوی‌تری تجویز کند. علاوه بر کاهش درد، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن ممکن است به کاهش التهاب و تورم کمک کند.

2. فیزیوتراپی برای پارگی مینیسک

فیزیوتراپیست شما به دقت زانوی شما را ارزیابی می کند و سپس یک برنامه تمرینات توانبخشی را برنامه ریزی می کند. این تمرینات برای کمک به تقویت تدریجی عضلات زانو و ساق پا طراحی می شوند که باید به زانوی شما کمک کند تا دامنه حرکتی کامل و همچنین قدرت و ثبات خود را بازیابی کند. مطمئن شوید که تمرینات را انجام می دهید زیرا این بخش مهمی از بهبودی شما از پارگی مینیسک است.

3. جراحی برای پارگی مینیسک زانو

اگر پارگی مینیسک بزرگ دارید، یا حداقل سه ماه است که فیزیوتراپی را به تنهایی امتحان کرده اید و کمکی نکرده است، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای ترمیم آن داشته باشید. جراحی ممکن است شامل ترمیم مینیسک پاره شده یا برداشتن قسمت آسیب دیده منیسک شما باشد. جراح شما معمولا این عمل را در آرتروسکوپی زانو انجام می دهد. پس از جراحی باید فیزیوتراپی انجام دهید تا زانوی شما به حالت عادی بازگردد.

آرتروسکوپی
عکس آرتروسکوپی از پارگی مینیسک

آرتروسکوپی  زانو چگونه است؟

آرتروسکوپی زانو، یک روش کم تهاجمی است که اغلب برای درمان پارگی مینیسک استفاده می شود. در طول آرتروسکوپی، یک لوله نوری کوچک (آرتروسکوپ) از طریق یک برش کوچک در مفصل وارد می شود. سپس تصاویری از داخل زانو بر روی صفحه نمایش داده می‌شود و به پزشک اجازه می‌دهد تا قسمت پاره‌شده مینیسک را ترمیم یا اصلاح کند.

هنگامی که مینیسک ترمیم می شود، از بخیه برای نگه داشتن مینیسک در کنار هم استفاده می شود تا زمانی که بدن محل را بهبود ببخشد. پارگی‌های مینیسک کودکان که با آرتروسکوپی درمان می‌شوند، بهتر از پارگی‌های درمان شده با سایر گزینه‌های درمانی بهبود می‌یابند.

عوامل خطر پارگی مینیسک زانو

انجام فعالیت هایی که شامل چرخش تهاجمی زانو است، شما را در معرض خطر پارگی مینیسک قرار می دهد. این خطر به ویژه برای ورزشکاران بسیار زیاد است – به ویژه کسانی که در ورزش های تماسی مانند فوتبال یا فعالیت هایی که شامل چرخش هستند مانند تنیس یا بسکتبال شرکت می کنند.

ساییدگی و پارگی زانو با افزایش سن، خطر پارگی مینیسک را افزایش می دهد. چاقی هم همینطور.

عوارض پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک می تواند منجر به احساس جابجایی زانوی شما، ناتوانی در حرکت دادن زانو به طور معمول یا درد مداوم زانو شود. ممکن است احتمال ابتلا به آرتروز در زانوی آسیب دیده بیشتر باشد.

سوالات متداول

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *