مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

علائم سرطان استخوان لگن

سرطان لگن به انواع سرطان‌هایی گفته می‌شود که ساختارها و اندام‌های لگن را درگیر می‌کنند. ناحیه لگن شما قسمت پایین تنه بدن شما است. این شامل استخوان های لگن، مثانه، رکتوم و اندام های تناسلی است. سرطان استخوان در لگن می‌تواند باعث درد، لنگیدن، شکستگی استخوان و هیپرکلسمی شود، وضعیتی که در آن کلسیم بیش از حد در خون وجود دارد. امروز می خواهیم در مورد علائم سرطان استخوان لگن با شما صحبت کنیم.

انواع سرطان استخوان لگن

انواع سرطان استخوان لگن

سرطان استخوان به یکی از دو دسته تقسیم می شود: اولیه و متاستاتیک. سرطان استخوان اولیه از استخوان ها شروع می شود در حالی که سرطان استخوان متاستاتیک از سایر قسمت های بدن پخش می شود. سرطان متاستاتیک به دلیل متاستازهای سایر سرطان ها، بیشتر سرطان سینه و پروستات است.

چهار نوع اصلی سرطان استخوان اولیه هستند که می‌توانند روی لگن تأثیر بگذارند:

استئوسارکوم

استئوسارکوم به طور معمول در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان رخ می دهد. اغلب بازو نزدیک شانه و ساق نزدیک زانو را درگیر می کند. اما همچنین می تواند در هر استخوانی مانند استخوان لگن به خصوص در بزرگسالان رخ دهد. تومورهای استئوسارکوم می توانند به سرعت رشد کرده و به سایر قسمت های بدن از جمله ریه ها گسترش یابند

کندروسارکوم

کندروسارکوم از غضروف شروع می شود، که بافت همبند است که انتهای استخوان ها را می پوشاند و مفاصل را در کنار هم نگه می دارد. این نوع سرطان عمدتاً بزرگسالانی را که حداقل 40 سال سن دارند، مبتلا می کند. با افزایش سن افراد، شایع تر می شود.

در بزرگسالان، این نوع سرطان استخوان است که بیشتر بر روی لگن تأثیر می گذارد. کندروسارکوم معمولاً در لگن، بالای ساق و شانه ایجاد می شود. به کندی رشد می کند.

سارکوم یوینگ

سارکوم یوینگ یک تومور بسیار بدخیم است که استخوان ها و بافت نرم کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری بیشتر استخوان ایلیاک را که بزرگترین استخوان لگن است، درگیر می کند. کودکان و نوجوانان اغلب با درد، لنگیدن، و تب همراه است.

کوردوما

کوردوما یک تومور بسیار نادر است که در ستون فقرات، اغلب در پایه ستون فقرات یا پایه جمجمه ایجاد می شود. این تومورها معمولاً در افراد مسن ایجاد می شوند. مردان دو برابر زنان مبتلا می شوند

هنگامی که تومور در پایه ستون فقرات قرار دارد، می تواند باعث درد در پاها شود و بر توانایی کنترل مثانه و روده تأثیر بگذارد.

علائم سرطان استخوان لگن چیست؟

بسیاری از علائم سرطان استحوان لگن با سایر بیماری های لگن هم پوشانی دارند. بنابراین در صورت داشتن علائم زیر حتما به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

درد

20 درصد از بیماران مبتلا به سرطان استخوان هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. برای بقیه، درد استخوان اغلب اولین علامتی است که ظاهر می شود. گاهی اوقات این درد ممکن است قبل از مشاهده تومورها در اشعه ایکس یا عکسبرداری سی تی اسکن و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) رخ دهد.

معمولاً درد به طور خود به خود شروع می شود و شدت آن بسته به مرحله بیماری متفاوت است. با این حال، شدت درد همیشه با نوع و محل تومور مرتبط نیست. اغلب، درد استخوان با حرکت بدتر می شود و می تواند همراه با تب باشد. به طور معمول، درد در شب افزایش می‌یابد. در ابتدای بیماری، بیشتر افراد دردهای مبهمی را تجربه می‌کنند که می‌آیند و می‌روند. با گذشت زمان، درد ممکن است شدیدتر و ثابت شود.

اگر تومور به رشد خود ادامه دهد، ممکن است درد ناگهانی رخ دهد. درد ناگهانی دردی است که به طور ناگهانی ایجاد می شود. می تواند بسیار شدید باشد اما اغلب برای مدت طولانی دوام نمی آورد. در نیمی از بیماران سرطان استخوان، این درد اغلب کمتر از 15 دقیقه طول می کشد

در حالی که درد استخوان علامت اصلی سرطان استخوان است و درد در استخوان لگن می‌تواند نشانه‌ای از وجود تومور در لگن باشد، اغلب توضیحات دیگری برای درد لگن وجود دارد. تشخیص صحیح درد لگن می تواند دشوار باشد زیرا مفصل ران پیچیده و عمیقاً در بدن مدفون است. این عوامل تشخیص دقیق علت درد را برای پزشک متخصص ارتوپد دشوار می کند.

برخی از علل شایع درد لگن به غیر از سرطان استخوان لگن عبارتند از:

  • سندرم گیرافتادگی استخوان فمور
  • شکستگی لگن
  • بورسیت هیپ، التهاب مفصل ران
  • دیسپلازی هیپ
  • جراحت
  • آرتروز
  • روماتیسم مفصلی
  • مشکلات ستون فقرات که روی اگن تاثیر داشته است.
  • تاندونیت لگن

تورم

تورم یکی دیگر از علائم سرطان استخوان است. اغلب پس از پیشرفت درد رخ می دهد و می تواند در محل تومور رخ دهد. گاهی اوقات ممکن است توده ای را احساس کنید که نشان دهنده وجود تومور است.

در کودکان و نوجوانان، تورم و درد بسیار شایع است و به احتمال زیاد ناشی از برآمدگی‌ها و کبودی‌های طبیعی ناشی از بازی یا شرکت در ورزش است. در بزرگسالان، تورم کمتر شایع است، مگر اینکه آسیب مستقیم وجود داشته باشد

اگرچه تورم می تواند با سرطان استخوان در لگن رخ دهد، تورم اغلب نشانه چیز دیگری است. تورم در مفصل ران می‌تواند ناشی از آسیب یا شرایطی مانند بورسیت باشد که التهاب کیسه‌های پر از مایع اطراف مفصل لگن است.

خستگی و تب

اگر سرطان استخوان در لگن دارید، ممکن است خستگی مرتبط با سرطان را تجربه کنید. بین 80 تا 100 درصد افراد مبتلا به سرطان این خستگی شدید یا کمبود انرژی را احساس می کنند. این می تواند انجام کارهای روزانه مانند مسواک زدن دندان ها را به اندازه دویدن ماراتن خسته کننده کند. در حالی که استراحت برای هر بیماری مهم است، استراحت کافی همیشه باعث تسکین درد استخوان نمی شود.

دلایل خستگی ناشی از سرطان به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، محققان بر این باورند که خستگی در نتیجه تغییر در سطح هورمون یا پروتئین که با التهاب مرتبط است یا توسط سموم تولید شده توسط خود سرطان ایجاد می شود.

داشتن تب بدون توضیح نیز می تواند نشان دهنده سرطان استخوان در لگن باشد. تومورهای بدخیم باعث تب می شوند. اگر بیمار نیستید و هیچ توضیح دیگری برای تب ندارید، ممکن است این مورد باشد.

لنگیدن

مانند سایر علائم سرطان استخوان، لنگیدن می تواند نشان دهنده وجود تومور در لگن باشد. با این حال، لنگیدن می تواند نتیجه آسیب به محل، مانند شکستگی نیز باشد. بیماری روماتیسمی، آرتریت یا سایر شرایطی که بر تاندون‌های اطراف لگن و مفصل ران تأثیر می‌گذارند نیز می‌توانند باعث لنگیدن شوند.

در حالی که لنگیدن لزوماً به معنای ابتلا به سرطان استخوان در لگن نیست، لنگیدنی که از بین نمی رود باید به طور کامل توسط یک پزشک متخصص ارتوپد ارزیابی شود.

درمان سرطان استخوان لگن به چه صورت است؟

درمان و پیش آگهی سرطان لگن بسته به نوع سرطان و مرحله پیشرفت متفاوت است. سن، سابقه پزشکی، و شرایط یا بیماری های شما؛ و عوامل دیگر درمان ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد. به طور کلی، تشخیص و درمان در مراحل اولیه رشد، قبل از گسترش سلول های سرطانی، بهترین پیش آگهی را برای درمان کامل ارائه می دهد.

سرطان لگن می‌تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود و می‌تواند کشنده باشد، به خصوص که تشخیص داده نشود و درمان نشود.

کلام آخر

احتمال اینکه درد لگن ناشی از سرطان استخوان لگن باشد کم است، اما اگر درد ادامه یابد یا بر نحوه راه رفتن یا زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد و همچنین سایر علائم بالا را همراه با درد استخوان لگن دارید. باید حتما به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. بسیاری از تومورها در استخوان تا زمانی که پیشرفت نکنند و ناحیه اطراف را تحت تاثیر قرار دهند، علائمی از خود نشان نمی دهند.

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۲ دیدگاه ها
  1. سمیرا

    احساس توده در قسمت چپ لگن نزدیک به خط باسن
    حدود ۵ ساله که این توده رو حس میکنم و در ظاهر هیچ علامتی نیست فقط موقع نشستن اون هم بعضی اوقات حس میشه و هیچ دردی نداره ولی میترسم به دکتر مراجعه کنم
    به جز سرطال چه بیماری دیگه ای میتونه باشه؟

    پاسخ
    • دکتر مسعود میرکاظمی

      سلام و عرض ادب
      باید همراه با مدارک پزشکی یک مراجعه داشته باشید تا معاینات دقیق انجام شود و این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *