مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

باورهای غلط در مورد آمپول غضروف ساز

باورهای غلط در مورد آمپول غضروف ساز وجود دارد که بسیاری از بیماران هنوز در مورد آنها می پرسند و اطمینان ندارند که واقعاً این باورها غلط باشند. شاید ابتداب ا شنیدن نام غضروف ساز به این فکر کنید که این دارو برای تقویت و ساخت غضروف است. باید خدمت شما عرض کنیم که داور یا آمپول غضروف سازی وجود ندارد. داروهایی که ردمورد آنها به عنوان غضروف ساز می شنوید، بیشتر جنبه تبلیغات دارند. در این مطلب هر آنچه که لازم است شما در این مورد بدانید را از دکتر مسعود میرکاظمی جویا شدیم تا اطلاعات دقیق تری را در اختیار شما قرار دهیم. دکتر مسعود میرکاظمی بهترین جراح پروتز زانو در تهران است که تا به امروز بیماران متعددی را جراحی و درمان کرده اند.

تزریق آمپول غضروف ساز

آمپول غضروف ساز چیست؟

دارویی تحت عنوان آمپول غضروف ساز که باعث غضروف سازی در مفصل شود، وجود ندارد. در واقع اغلب افراد آمپول هایی که برای درمان بیماری های گوناگون به مفصل زانو تزریق می شوند را به عنوان داروی غضروف ساز می شناسند. این ذهنیت در مورد این داروها درست نیست. این داروها در واقع به بهبود التهاب مفصل کمک می کنند و به خودی خود موجب غضروف سازی نمی شوند. این آمپول ها بر پایه ژل هستند که برای درمان آرتروز زانو و دردهای مفصل زانو استفاده می شوند. از حجم مولکولی بالایی برخوردار می باشد و به نوعی مایع مفصلی است. بیشتر برای افرادی تجویز می شود که در مراحل اولیه تشخیص آرتروز هستند.

تزریق آمپول غضروف ساز زانو موجب روان شدن مفصل می شود و از تخریب مفصل جلوگیری می کند. علاوه بر اینکه دردهایی که بیمار در اثر آرتروز متحمل شده است را کاهش می دهد. این دارو به عنوان آمپول غضروف ساز شناخته می شود.

تاثیر تزریق آمپول غضروف ساز به زانو

همانطور که در بالا گفته شد اغلب آمپول هایی ژل مانند وجود دارند که برای درمان برخی بیماری ها مانند آرتروز زانو، به مفصل تزریق می شوند. اغلب این ژل ها فقط برای چند روز در زانو می مانند اما به مدت چند ماه ماندگاری دارند و تاثیر گذار هستند.

در حقیقت این ژل ها سبب تغییر فرایند بیماری آتروز در مفصل زانو می شود. همچنین باعث روان تر شدن حرکت کردن مفصل و استخوان ها بر روی یکدیگر می شوند. در نتیجه موجب  کاهش درد بیمار و کاهش فرسایش استخوان ها می شود. این ژل ها با به دلیل اینکه باعث کاهش اصطکاک میان مفاصل می شوند، میزان تخریب مفصل را کم می کنند و درد کمتر می شود.

همچنین لازم به ذکر است که این ژل اغلب به عنوان داروی ضد التهابی شناخته می شود.درست است. با کاهش میزان اصطکاک میان دو مفصل زانو می توان انتظار داشت التهاب نیز کاهش پیدا کند. یکی از دلایلی که این دارو به اشتباه به عنوان آمپول غضروف ساز شناخته می شود این است که به طور کلی این ژل ها در تحریک غضروف ها و محافظت از بافت غضروف ها تاثیر گذار هستند. به همین دلیل به اشتباه به عنوان داروی غضروف ساز شناخته شده اند.

سوالات متداول

بهترین داروی غضروف ساز زانو چیست؟

در واقع دارویی مبنی بر غضروف ساز بودن وجود ندارد. آنچه که به عنوان غضروف ساز عرضه می شود بر پایه ژل است و تنها میزان برخورد مفاصل به یکدیگر را کاهش می دهد.

عوارض تزریق آمپول غضروف ساز چیست؟

ممکن است پس از تزریق مشکلاتی مانند تورم، سوزش و درد را احساس کنید. این عوارض کوتاه مدت هستند و می توانند در عرض چند روز برطرف شوند.

چه کسانی بعد تزریق آمپول به زانو خوب شدند؟

افرادی که مشکل آرتروز یا سائیدگی زانو دارند با استفاده از این آمپول بهبود یافتند و تا مدتها درد آنها کاهش پیدا کرده است.

کلام پایانی

آمپول غضروف ساز نامی است که میان بسیاری از افراد به اشتباه جا افتاده است. در واقع این آمپول ها بر پایه ژل هستند و به روان سازی حرکت و کاهش اصطکاک میان دو مفصل کمک می کنند. تاثیر آن برای چند ماه است. چرا که این ژل تا چند ماه در بدن شما می ماند. میزان التهاب مفصل را کاهش می دهد و شدت التهاب مفصل را کاهش می دهند. باورهای غلط در مورد این آمپول این است که یک آمپول غضروف ساز می باشد. در حالی که این آمپول به ایجاد و یا ساخت غضروف کمکی نمی کند.

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۶ دیدگاه ها
  1. کبی استوار

    سلام وقتتون بخیر ببخشید آقای دکتر من سه تا هفته هر هفته در هر زانو یک آمپول هیالوویسک تزریق کردم آیا میتونم قرص گلوکزامین +کوندرتین بخورم

    پاسخ
    • دکتر مسعود میرکاظمی

      سلام و عرض ادب
      باید ابتدا مورد معاینه قرار بگیرید تا بتوان با اطمینان در این مورد نظر داد.

      پاسخ
  2. عبدالله حاجت پور

    سلام جناب دکتر من 58سال دارم روی زانو نشستم ولی دیگه زانوم راست نشد الان دوروزه نمینونم زانوم را صاف نگه دارم وروی آن پا باستم درد شدیدی دارم
    خواهش میکنم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر مسعود میرکاظمی

      سلام و عرض ادب
      باید همراه با مدارک پزشکی یک مراجعه داشته باشید تا معاینات دقیق انجام شود و این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

      پاسخ
  3. محمد یاسین احمدی

    سلام جناب دکتر عزیز ، بنده حقیر۳۷ساله و نزدیک ده سال میشه درد زانو و داغی کف پا دارم بخاطر کارگر بودنم وقتی نداشتم دنبال تداوی برم ، این اواخر زانو هام موقع پایین اومدن از راه پله کمی حس خالی کردن و ناتوانی میکنن و ساق پام درد میکنه و زوی تشتک زانو داغ میکنه انگار روغن نداره و خشکه .صدای تق تق استخوان های لگن به پایین هم چندین ساله همرامه ، لطف میکنید راه حلی نشون بدین ؟؟؟

    پاسخ
    • دکتر مسعود میرکاظمی

      سلام و عرض ادب
      باید همراه با مدارک پزشکی یک مراجعه داشته باشید تا معاینات دقیق انجام شود و این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *