مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

پی آر پی زانو چیست و چه کاربردی دارد؟

تزریق پی آر پی زانو چیست و چه کاربردی دارد؟ پی آر پی یکی از روش های درمانی برای برطرف کردن مشکلات مفاصل از جمله التهاب و سائیدگی زانو است. تزریق PRP با برداشتن یک تا چند سرنگ  از خون بیمار و قرار دادن آن در یک چرخه سانتریفیوژ برای متمرکز کردن پلاکت ها استفاده می شود. این پلاکت های فعال شده و مستقیماً به بافت آسیب دیده بدن شما تزریق می شود. PRP فاکتورهای رشد را آزاد می کند و این موضوع باعث تحریک و افزایش تعداد سلول های ترمیمی تولید شده توسط بدن شما می شود. پی آر پی زانو حدود 20 سال است که وارد پزشکی مدرن شده اما این روش مانند هر روش جدید دیگری ابتدا مورد بی توجهی قرار گرفت. در این مطلب می خواهیم با استفاده از داشن و تجربه آقای دکتر مسعود میرکاظمی به بحث پی آر پی بیشتر بپردازیم. دکتر مسعود میرکاظمی بهترین جراح پروتز زانو در تهران است.

تزریق پی آر پی زانو چیست؟

تزریق پی آر پی زانو چیست؟

تزریق پی آر پی زانو مخفف عبارت انگلیسی PLASMA RICH PLATELET  است که در آن پلاکت ها به قسمت مشخصی از بدن تزریق می شوند. در این روش از توان بیولوژیکی بدن برای بازسازی سلول های آسیب دیده استفاده می شود. پلاکت ها حاوی موادی هستند که می توانند به رشد و ترمیم بافت های آسیب دیده کمک کنند. PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت به طور قابل توجهی روند بهبودی را افزایش می دهد. از آن برای درد زانو ناشی از آسیب کاف، برای پارگی تاندون و سایر آسیب های بافت نرم استفاده می شود. PRP  باعث بهبود عملکرد و کاهش درد در افرادی می شود که دارای تاندونیت هستند.

تزریق پی آر پی زانو و کاربرد آن

تزریق پی آر پی زانو کاربرد قابل توجهی در درمان بیماری های مربوط به غضروف و لیگمان ها دارد. آرتروز زانو و آرتروز مچ پا، صدمات منیسک و رباط های زانو از جمله مشکلاتی هستند که برای درمان آنها از پی آر پی استفاده می شود.

توانایی بدن در ترمیم بافت آسیب دیده

احتمالا برای هر کدام از ما پیش آمده که دست خود را ناگهانی با چاقو بریده باشیم اما هیچ مشکل خاصی برای ما به ووجد نیامده باشد. چون پس از مدتی زخم ترمیم شده و حتی ممکن است اثری هم از آن باقی نماند. در واقع بدن قادر است که اکثر بافت های خود از جمله پوست را ترمیم کند اما وقتی نوبت به غضروف و مفاصل میرسد، این موضوع متفاوت است. به همین دلیل متخصصین برای این که بهبودی به شکل موثرتری اتفاق بیافتد از پی آر پی کمک می گیرند. مخصوصا برای ورزشکاران که بحث زمان دوران نقاهت اهمیت زیادی برای آنها دارد.

میزان تاثیر تزریق پی آر پی زانو

پی آر پی با خاصیت ترمیمی خود باعث می­ شود که تا طی چند هفته یا نهایتا چند ماه پس از تزریق، روند بهبودی کامل تر شود. به این ترتیب شما بعد از تزریق، روند بهبودی خود را احساس خواهید کرد. به این شکل که درد شما کم و کمتر می شود و وضعیت راه رفتن هم اصلاح می شود.

انواع تزریق پی آر پی زانو

prp سرخ

در پی ار پی سرخ، گلبول های قرمز و سفید بیشتری نسبت به روش های دیگر وجود دارد که در این راستا درد و التهاب هم بیشتر می شود.

prp کهربایی

در پی ار پی کهربایی میزان سلول های تزریقی کمتر است. در نتیجه مدت زمانی که درد شعله ور می شود، کاهش پیدا می کند.

تفاوت تزریق پلاسما به زانو با تزریق کورتیزون و جراحی

پلاسمای تزریقی در روش پی ار پی از نمونه خون بدن گرفته می شود که یکی از مشتقات خونی بدن است. 3 تا 7 روز بعد از تزریق به نظر میرسد که مشکل فرد بدتر شده و درد افزایش پیدا می کند. بعد از طی کردن پروسه‌ یک هفته ای درد تسکین می باید. در حالی که پس از تزریق استروئید فرد احساس می کند کاملا خوب شده است. بعد از چند هفته ممکن است مجددا درد باز گردد. جراحی می تواند تاثیر بهتری داشته باشد اما دردسرها و دردهای خود را دارد که باعث می­شود کنار گذاشته شود.

تزریق پی آر پی زانو چگونه انجام می شود؟

تزریق پی ار پی زانو سه پروسه اصلی را در بر می گیرد که به ترتیب عبارتند از:

خونگیری

آماده سازی PRP

تزریق

مراحل تزریق

برای شروع خون به صورت وریدی از بازوی بیمار گرفته می شود و درون ویال قرار می گیرد. به طور معمول چیزی حدود 15 الی 50 میلی لیتر یا کمتر از بیمار خون گرفته می شود.

پس از آن خون با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ تحت شرایطی پردازش و تغییر ساختار پیدا می کند. به بیانی دیگر غنی سازی می شود.

پزشک پس از آنکه مواد پی آر پی آماده شد، ناحیه مورد نظر را ضدعفونی و تزریق را شروع می کند.

مراحل تزریق پی آر پی زانو

برای انجام این نوع تزریق متخصص ارتوپدی از سونوگرافی برای اطمینان از محل تزریق استفاده می کند. همزمان متخصص یک پروب اولتراسوند را روی پوست بیمار فشار می دهد تا ناحیه مورد نظر را جهت تزریق به خوبی ببیند.

پزشک با استفاده از یک سرنگ و سوزن، مقدار کمی از پلاسمای غنی از پلاکت را به کپسول مفصلی تزریق می کند. چیزی حدود 3 الی 6 میلی لیتر به زانوی بیمار تزریق می شود. در نهایت پس از تزریق ناحیه مورد نظر بانداژ می شود.

مراقبت های بعد از تزریق پی آر پی زانو

اگر بعد از انجام پی ار پی احساس درد داشتید، از کیسه آب گرم یا یخ به هیچ عنوان استفاده نکنید.

در روزهای ابتدایی پس از تزریق تا هفته های اول حرکت مفصل زانو را محدود کنید. بیشتر سعی کنید استراحت کنید.

72 ساعت بعد از انجام prp از رانندگی و انجام فعالیت هایی که روی زانو تاثیر می گذارد، اجتناب کنید.

عوارض تزریق پی آر پی زانو

قبل از اینکه تزریق برای شما انجام شود، پزشک در مورد خطرات و عوارض این روش با شما صحبت خواهد کرد. از آنجایی که PRP حاوی موادی است که از بدن شما می آید، خطر واکنش آلرژیک به کورتیزون یا اسید هیالورونیک موجود در ترکیب کمتر است. عوارض تزریق عبارتند از:

آسیب عصبی

آسیب به بافت

درد در محل تزریق

عفونت

خونریزی

چه زمانی تزریق پی آر پی زانو می تواند مثمر ثمر باشد؟

نظریه ­های ضد و نقیض زیادی در مورد اثربخشی تزریق پی ار پی زانو وجود دارد. ممکن است که این روش برای هر کسی نتیجه دلخواه را نداشته باشد. کسانی که تزریق باعث بهبودی مفصل آنها شده، میزان اثر بخشی متفاوتی را تجربه می کنند. واقع فاکتورهای متعددی هستند که می توانند میزان اثر بخشی این روش را تحت تاثیر قرار دهند.

کاربردهای مختلف تزریق پی آر پی زانو

شاید از خود بپرسید که حال تکلیف چیست پی ار پی انجام دهیم؟ در جواب باید گفت که قطعا پی ار پی یک درمان پیشنهادی و مکمل برای انواع بیماری‌ها و مشکلات مفصلی می‌باشد. بسیاری از افراد هستند که از این تزریق جواب گرفته اند. بنابراین ممکن است با توجه به وضعیت بیمار پزشک صلاح را در انجام تزریق ببیند.

سوالات متداول

آیا تزریق prp  به زانو خطرناک است؟

این روش یکی از سالم ترین و بی عارضه ترین روش های درمانی موجود برای التهابات مفاصل زانو است که به بهبود سریع مفصل کمک شایانی دارد. منشا Prp از خون انسان است به همین دلیل آسیب و ضرری برای فرد از نظر بیماری و عفونت هیچگاه ایجاد نخواهد کرد.

ماندگاری آثار پی آر پی چقدر است؟

بهترین مدت زمانی که می توان برای ماندگای ان بیان کرد چیزی حدود 12 الی 18 ماه است.

هزینه پی آر پی زانو چقدر است؟

هزینه آن بسته به میزان تزریق می تواند از 1.500 هزار تومان الی 3.500 هزار تومان متغیر باشد.

آیا این تزریق درد دارد؟

درد بعد از پی آر پی زانو طبیعی است. البته این موضوع به میزان تجربه و مهارت پزشک بستگی دارد. دردی که بعد از تزریق به وجود می آید ناشی از واکنش طبیعی بدن است و تا حدی غیر قابل اجتناب است.

کلام پایانی

تزریق پی آر پی زانو یکی از جدیدترین متدهای درمانی است که برای درمان مشکلات مفاصل و عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد. این تزریق می بایست زیر نظر متخصص ارتوپد انجام شود. چرا که تنها یک ارتوپد است که تسلط و اشراف کامل به مفاصل و موقعیت آنها دارد و می تواند این تزریق را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. در این مطلب هر آنچه می توانست به شما در شناخت این موضوع کمک کند، بیان کردیم. دکتر مسعود میرکاظمی بهترین ارتوپد و جراح پروتز زانو در تهران است که این تزریق را به صورت تخصصی و حرفه ای انجام می دهد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با شماره تماس مطب تماس حاصل فرمایید.

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۲ دیدگاه ها
  1. امیررضا دوس

    سلام خسته نباشید بعد چ مدت از تزریق میهش ورزش شروع کرد؟؟

    پاسخ
    • دکتر مسعود میرکاظمی

      سلام و عرض ادب
      بهتر است تا زمانی که به بهبودی کامل نرسیدید هیچ فعالیت سنگینی نداشته باشید.
      معمولا 3 ماه کافی است اما با مشورت پزشک فعالیت ورزشی خود را شروع کنید.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *