مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

انواع سرطان استخوان

سارکوم به سرطان هایی گفته می شود که از استخوان، ماهیچه، چربی، اعصاب یا بافت همبند شروع می شوند. سرطان استخوان می تواند یکی از چندین سرطان مختلف باشد که در استخوان ها ایجاد می شود. سرطان هایی که از استخوان شروع می شوند، به آن ها سرطان های اولیه استخوان گفته می شود. تومورهایی که در اندام ها یا سایر قسمت های بدن شروع می شوند، در صورت عدم درمان نیز می توانند به استخوان ها گسترش یابند، سرطان های ثانویه استخوان نامیده می شوند. امروز می خواهیم در مورد انواع سرطان استخوان اولیه با شما صحبت کنیم.

انواع سرطان استخوان اولیه
انواع سرطان استخوان اولیه چیست؟

آیا سرطان استخوان انواع مختلفی دارد؟

سرطان استخوان اولیه: انواع مختلفی از سرطان اولیه استخوان وجود دارد، که می تواند از سلول های استخوان شروع شود.

سرطان استخوان ثانویه: اکثر افرادی که در استخوان خود سلول های سرطانی دارند، سرطان اولیه استخوان نمی باشد. آن ها سلول های سرطانی دارند که از یک سرطان در سایر نقاط بدن به استخوان گسترش یافته اند. این سرطان ثانویه یا متاستاتیک استخوان نامیده می شود. بنابراین، به عنوان مثال، سرطان سینه که به استخوان ها گسترش یافته است، سلول های سرطانی در استخوان ها سلول های سرطانی سینه خواهند بود.

انواع سرطان استخوان اولیه

استئوسارکوم

استئوسارکوم که به عنوان سارکوم استخوانی نیز شناخته می شود، شایع ترین نوع سرطان استخوان است و معمولاً در سلول های استخوانی در بازوها، پاها یا لگن شروع می شود. این سرطان ممکن است در تمامی سنین اتفاق بیفتد، اما بیشتردر افراد بین 10 تا 30 سال رخ می دهد و در مردان شایع تر از زنان است.

استئوسارکوم می تواند در هر نقطه از استخوان بدن رشد کند. شایع ترین محل های استئوسارکوم عبارتند از:

  • استخوان ران (فمور)
  • استخوان ساق پا (درشت نی)
  • استخوان بازو

کندروسارکوم

کندروسارکوم در سلول های غضروفی شکل می گیرد و دومین شکل شایع این بیماری است. این نوع سرطان استخوان به ندرت در افراد زیر 20 سال رخ می دهد و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد.

کندروسارکوم اغلب در لگن، پاها و بازوها و کمتر در دنده ها، جمجمه، قفسه سینه، تیغه های شانه، حنجره و نای ایجاد می شود. با این حال، هر قسمت از بدن که در آن غضروف وجود دارد، حساس است.

کندروسارکوم می تواند در داخل استخوان یا روی سطح استخوان نیز رشد کند. شایع ترین محل های کندروسارکوم عبارتند از:
• لگن
• استخوان های شانه و بازو
• استخوان بالای ران (فمور)

تومور یوئینگ

همچنین به عنوان سارکوم یوئینگ شناخته می شود، تومورهای ئیوینگ معمولاً از استخوان ها شروع می شوند، اما ممکن است در بافت ها و عضلات دیگر نیز ایجاد شوند. سرطان یوینگ سومین سرطان شایع اولیه استخوان است. تومورهای یوئینگ بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد و به ندرت در بزرگسالان بالای 30 سال دیده می شود.

این یک تومور به سرعت در حال رشد است که اغلب به نقاط دورتر بدن مانند ریه ها گسترش می یابد. بیشتر در نوجوانان بین 10 تا 19 سال دیده می شود. اگرچه این دومین نوع شایع سرطان استخوان در کودکان و نوجوانان است، اما بسیار نادر است.

معمولاً در موارد زیر شروع می شود:

  • لگن
  • استخوان ران (فمور)
  • استخوان های شانه
  • دنده

کوردوما

کوردوما بر استخوان های ستون فقرات و پایه جمجمه تأثیر می گذارد. اگرچه آن ها می توانند در هر جایی از ناحیه ستون فقرات رخ دهند، کوردوماها اغلب در ناحیه خاجی (کمر) و پایه جمجمه یافت می شوند.

این نوع سرطان استخوان بیشتر در بزرگسالان 30 ساله یا بالاتر، به ویژه مردان رخ می دهد. این تومور یک تومور با رشد آهسته با خطر کم گسترش به نقاط دور است، اما اگر در طول جراحی به طور کامل برداشته نشود، ممکن است در محل اصلی بازگردد. کوردوما همچنین ممکن است در نهایت به ریه ها، کبد یا غدد لنفاوی گسترش یابد.

مانند کندروسارکوم، کوردوما اغلب در افراد مسن رخ می دهد. مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به این نوع سرطان استخوان هستند.

فیبروسارکوم و هیستیوسیتوم فیبری بدخیم

این سرطان استخوان معمولاً در بافت نرم اطراف استخوان‌ها مانند تاندون‌ها، رباط‌ها، چربی یا ماهیچه ایجاد می‌شود. این نوع سرطان استخوان در افراد مسن نیز دیده می شود و معمولاً بازوها، پاها یا فک را درگیر می کند.

سرطان های ثانویه استخوان

اینها شایع ترین سرطان های استخوان در بزرگسالان هستند.

آنها زمانی ایجاد می شوند که سرطان از سایر نقاط بدن به استخوان گسترش یابد. بیشتر سرطان ها می توانند به استخوان ها سرایت کنند. با این حال، افراد مبتلا به سرطان سینه و پروستات در معرض خطر بالایی برای ابتلا به سرطان استخوان ثانویه هستند. پزشکان این را به عنوان متاستاز استخوانی می شناسند.

این نوع سرطان می تواند باعث درد، شکستگی و هیپرکلسمی شود که کلسیم بیش از حد در خون است.

عوامل خطر ایجاد سرطان استخوان چیست؟

در حالی که دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد علت دقیق سرطان استخوان انجام دهند، انجمن سرطان بیان می کند که طیف وسیعی از عوامل خطر برای سرطان استخوان از جمله ژنتیک وجود دارد. همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی طولانی‌مدت، مانند بیماری پاژه، ممکن است در معرض خطر کمی بالاتر ابتلا به سرطان استخوان در آینده باشند.

با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا یک نفر به سرطان استخوان مبتلا می شود در حالی که فرد دیگر مبتلا نمی شود.

سایر عوامل خطر برای ایجاد سرطان استخوان عبارتند از:

  • زیر 20 سال بودن
  • قرار گرفتن در معرض پرتو، مانند دریافت پرتودرمانی برای سرطان های مختلف
  • پیوند مغز استخوان قبلی
  • داشتن یک خویشاوند نزدیک مبتلا به سرطان استخوان

علائم سرطان استخوان چیست؟

اولین علامت برای فرد مبتلا به سرطان استخوان، درد آزاردهنده و مداوم در ناحیه آسیب دیده است. با گذشت زمان، درد بدتر و مداوم تر می شود.

برای برخی از افراد، درد ظریف است. فردی که این درد را تجربه می کند ممکن است تا چند ماه به پزشک مراجعه نکند.

پیشرفت درد با سارکوم یوینگ سریعتر از سایر سرطان های استخوان است.

  • تورم در ناحیه آسیب دیده
  • استخوان های ضعیف که منجر به خطر قابل توجهی بالاتر شکستگی می شود
  • کاهش وزن ناخواسته
  • یک توده در ناحیه آسیب دیده

اگرچه بسیار کمتر شایع است، اما فرد مبتلا به سرطان استخوان ممکن است تب، لرز و تعریق شبانه را نیز تجربه کند.

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *