مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

بیماری شست گیمر یا دکرون

آسیب های وارده به انگشت شست با درد زیادی همراه است و ناحیه مچ دست را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد که اکثر مواقع افراد در هنگام بلند کردن اشیا یا فعالیت های این چنینی با مشکل مواجه می‌شوند. بیماری شست گیمرها یا دکرون ( De Quervain’s )  معمولا در اثر استفاده و بکارگیری بیش از حد از انگشت شست دست رخ می‌دهد که دامنه حرکتی این انگشت و نواحی آن را دچار اختلال می‌سازند.

بیماری دکرون

آناتومی مچ دست

همانطور که می‌دانید تاندون ها در واقع رباط های طنابی شکلی هستند که میان عضله و استخوان ها قرار دارند. طول تاندون ها در همه نواحی یکسان نیست و این اعضا باید حتما تحت محافظت غلاف پرده ای باشند. حال گاهی تاندون ها در برخی نواحی از روی استخوان ها یا مفاصل عبور می‌کنند. در برخی موارد افراد در هنگام حرکت دست با دردها و کشیدگی هایی مواجه می‌شوند که علت آن حرکت سخت تاندون های حرکتی در غلاف پولی (pulley ) است. با بروز این مسئله تورمات در تاندون های کوتاه شست و بلند شست سبب درد و اختلال در حرکت انگشتان می‌شود.

آسیب های شناخته شده شست گیمر

هنگامی که آناتومی دست انسان دچار عملکرد نامناسب می‌شود از قسمت های خارجی دست تا ناحیه مچ گاهی مواقع صدای تق شنیده می‌شود. در حقیقت هنگامی که غلاف نگهدارنده دو تاندون ( رباط بین عضله  و استخوان ) حرکتی شست، دچار التهاب و تورم می‌شود عارضه شست گیمر یا سندروم دکرون ایجاد می‌شود. دلیل التهابات ایجاد شده در این ناحیه، ساییدگی تاندون های آسیب دیده می‌باشد.

دلایل بیماری دکرون

  • تاثیر بیماری های آرتریت روماتوئید در مفاصل و تغییر حالت آن ها
  • استفاده بیش از حد از انگشتان دست
  • حرکت طولانی مدت در یک جهت
  • ضربه به انگشتان دست

سایر موارد تاثیر گذار در ابتلا به بیماری شست گیمر ها یا دکرون

تغییر حالت و التهاب در خانم ها نیز زودتر نمایان می‌شود بنابراین جنسیت نیز در بروز این بیماری نقش دارد. افرادی که در رده سنی میانسالی قرار دارند، نیز بیشتر از سایر افراد درگیر این موضوع خواهند شد.

تاثیر بازی های دیجیتال بر پیدایش بیماری شست گیمر

اغلب گیمرها برای داشتن یک بازی کارآمد و بی دغدغه از بهترین وسیله های موجود مانند دستگاه کنترل عالی استفاده می‌کنند اما چیزی که از اهمیت برخوردار است آسیبی است که در طولانی مدت به انگشت شست دست وارد می‌شود. در بازی های دیجیتال انگشت شست یکی از پر استفاده ترین اندام هایی است که گیمر ها به کار می‌گیرند و درواقع می‌توان گفت که این انگشت بیشترین کاربرد را برای این افراد دارد. ناگفته نماند که بدن انسان برای این بازی ها در طولانی مدت از کارایی کمی برخوردار است به همین دلیل نواقص زیادی بعد از گذشت زمان، برای شخص ایجاد می‌شود.

علائم عارضه شست گیمر ها

  • بیرون زدگی غضروف انتهایی در انگشت شست دست
  • پهن شدن و خمیدگی انگشتان دست
  • کجی دو انگشت شست و اشاره
  • صدای تقه در اثر حرکت مچ
  • احساس کوفتگی در انگشتان
  • درد و تورم در ناحیه مچ
  • تورم در تاندون ها
  • محدودیت حرکت
  • التهاب مفاصل

تشخیص بیماری دکرون

تست ابداکت انگشت

برای تشخیص این بیماری متخصص ارتوپد از بیمار می‌خواهد که تمام انگشتان دست خود را به حالت بادبزنی قرار دهد یعنی میان انگشتان فاصله ایجاد کند که به این کار اصطلاحا ابداکشن انگشتان می‌گویند. ابداکشن در حقیقت یعنی همه اجزا نسبت به عضو وسط فاصله بگیرند یعنی در ابداکت انگشتان، همه انگشتان باید در دورترین حالت از انگشت میانی قرار بگیرند. در این حالت درد در ناحیه تاندون ها و مچ دست نشانه ای از وجود دکرون است.

تست ابداکت انگشتان
تست فینکل اشتاین

تست فینکل اشتاین

در این تست، پزشک انگشت شست بیمار را در دست گرفته و در یک حرکت دست را جابه جا می‌کند. در این هنگام در صورت وجود بیماری شست گیمر، درد تیز و ناگهانی در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود که دلیلش کشیدگی تاندون می‌باشد.

درمان بیماری دکرون چگونه است؟

بعد از اینکه بیماری شست گیمر توسط بهترین متخصص ارتوپد تشخیص داده شد، از روش های درمانی گوناگونی بسته به میزان پیشرفت بیماری استفاده خواهند کرد.

اصلاح رفتار و عادات

اشخاص مبتلا باید سعی کنند از حرکاتی که موجب افزایش درد در ناحیه انگشتان و دست می‌شود، اجتناب کنند.

مچ بند کشی

یکی از راه های بهبود و رفع درد که از قدیم میان مردم رایج بود و قدیمی ها به آن اعتقاد زیادی داشتند این بود که ناحیه آسیب دیده را ببندید و گرم نگه دارید. می‌توان برای این کار از باند های کشی استفاده کرد که البته باید توجه داشت که فشار زیادی به ناحیه آسیب دیده وارد نشود. ترجیحا از دکتر ارتوپد برای انجام این کار مشورت و راهنمایی بگیرید.

درمان دارویی

دکتر ارتوپد برای رفع درد و التهابات از داروهای ضد التهابی مانند سلکوکسیب استفاده می‌کنند اما ترجیحا از داروهایی استفاده شود که پزشم تجویز کرده است.

آتل گیری

دکتر ارتوپد در صورت لزوم برای کاهش حرکت اشتباه دست و انگشتان، برای مدت دو الی سه هفته ای گاها بیشتر، از آتل برای ثابت ماندن دست استفاده می‌کنند.

فیزیوتراپی

روش درست فیزیوتراپی به کاهش درد و تورم تاندون مچ دست کمک شایانی کرده و نیز باعث آزادسازی حرکات این رباط خواهد شد.

داروهای تزریقی

در این روش، دارو های کورتیکواستروئیدی را به نواحی متورم از تاندون ها تریق می‌کنند.

جراحی

در این مرحله روی غلاف را مقداری برش داده و تاندون را به گونه ای آزاد می‌سازند.

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۳ دیدگاه ها
  1. شمس

    با سلام و وقت بخیر
    بنده خانم 28 ساله هستم حدود یکماه پیش در حین جابجایی وسایل منزل در عضلات دست راستم احساس درد کردم و از آن زمان در انگشت شصت دست راست و فاصله بین انگشت شصت تا اشاره احساس درد دارم. آیا این درد خطرناک است یا خیر و چه اقداماتی باید در راستای رفع یا کاهش آن انجام دهم؟ سپاس از راهنمایی شما

    پاسخ
    • دکتر مسعود میرکاظمی

      سلام و عرض ادب
      باید همراه با مدارک پزشکی یک مراجعه داشته باشید تا معاینات دقیق انجام شود و این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

      پاسخ
  2. سعید

    سلام خسته نباشید من مدت پانزده روزه ه شست دستم درد میکنه دقیقا در قسمت مفصل انگشت هم بالای انگشت هم مفصل انتهای شست.و الان دو روزه که مفصل بالای شستم به سختی و با درد زیاد میتونم حرکت بدم و انگار گیر میکنه و یهو دوباره حرکت میکنه و تق صدا میده ولی مچ دستم درد حس نمیکنم فقط انگشتم درد دارم

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *