مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

سرطان استخوان درمان قطعی دارد؟

سرطان استخوان از جمله سرطان هایی است که به ندرت کسی دچار آن می شود و نسبتا شیوع کمتری دارد، اما آیا این سرطان کشنده و خطرناک نیست؟ آیا شما اطلاعات کافی درباره سرطان استخوان دارید؟ این نوع سرطان، هنگامی ایجاد می شود که یک توده بافت غیر طبیعی یا تومور در داخل استخوان رشد می کند. این بافت  به صورت تهاجمی رشد می کند  و تومور بدخیم را ایجاد می کند. احتمال بروز سرطانی که از خود استخوان آغاز می شود، نادر است. این نوع سرطان کمتر از یک درصد انواع سرطان را شامل می شود.

ماهیت سرطان استخوان

بعضی از تومور های موجود در استخوان ها، خوش خیم هستند و بعد از برداشتن  به روش جراحی، دیگر رشد نمی کنند. این نوع  تومورها،  جزء سرطان به شمار نمی آیند.

سرطان استخوان

انواع تومورهای خوش خیم عبارتند:

کسانی که مبتلا به سرطان استخوان هستند و درمان نمی شوند، ممکن است به سرطان ریه، سرطان لوزالمعده، سرطان مری، سرطان کبد و سرطان لوسمی حاد میلوئیدی دچار شوند.

لنفوم غیر هیچکون: این مشکل در غدد لنفاوی تشکیل می شود ولی در برخی مواقع در استخوان ها نیز دیده می شود.

انواع سرطان استخوان

سرطان استخوان در دو نوع مختلف اتفاق می افتد که عباتند از :

سرطان استخوان اولیه

این نوع سرطان جدی ترین نوع سرطان استخوان است. به صورتی است که بافت های سرطانی به شکل مستقیم درون استخوان و یا در بافت های مجاور استنخوان به شکل غضروف تشکیل می شوند. منشا بروز این نوع سرطان از همان استخوان است.

انواع سرطان اولیه استخوان

مولتیپل میلوما یا میلوم متعدد یا MM

 این سرطان از مغز استخوان شروع می شود و رشد می کند. این نوع سرطان بیشتر در افراد مسن دیده می شود. شایع ترین  قسمت های درگیر شده در این نوع سرطان، کمر، لگن و ران می باشد.

استئوژنیک سارکوم یا استئوسارکوم

 این بیماری شایع ترین نوع سرطان اولیه می باشد. این نوع سرطان استخوان در کودکان و نوجوانان بیشتر دیده می‌شود و معمولا بین 10 تا 30 سال ایجاد می شود. فقط حدود 10 درصد از افراد سالمند بالای 60 تا 70 سال که مبتلا به پوکی استخوان هستند، درگیر این نوع سرطان می شوند. این سرطان از نوک استخوان های بلند و طویل پاها و بازوها، شروع می شود. احتمال آغاز این سرطان در شانه و انتهای ران نیز وجود دارد. این نوع سرطان اولیه بر بافت سختی که روی لایه های بیرونی استخوانها وجود دارد، اثر می گذارد.

کندروسارکوم

 این نوع سرطان بیشتر در شانه ها، لگن و ناحیه ران، در  افراد سالمند بالای 75 سال  ایجاد می شود. این سرطان، بافت زیر غضروف  را درگیر می کند. بافت زیر غضروف، یک بافت پیوندی میان استخوان ها می باشد.  این سرطان دومین نوع سرطان استخوان محسوب می شود. در برخی مواقع این نوع سرطان در قسمت های نای، قفسه سینه و حنجره، ایجاد مشکل می کند.

کوردوما

 این نوع سرطان،  استخوان های ستون فقرات و جمجمه را درگیر می کند.  این نوع سرطان در افراد بالای 30 سال، بیشتر ایجاد می شود. احتمال ابتلا مردان به این نوع سرطان، دو برابر خانم ها می باشد. اگر این تومور به موقع تشخیص داده و برداشته نشود، می تواند ریه، کبد و غدد لنفاوی را درگیر کند.

سارکوم یوئینگ یا اوینگ سارکوم

این نوع سرطان به ندرت ایجاد می شود. این سرطان بافت های نرم استخوان را درگیر می کند و یا به طور مستقیم بر روی استخوان های کودکان و نوجوانان اثر می گذارد. این سرطان استخوان های بلند مثل پاها، بازوها و لگن و در برخی مواقع بافت های شکم و قفسه سینه  را درگیر می کند.

سرطان استخوان ثانویه

سرطان استخوان ثانویه از نوع اول آن بسیار شایع تر است. منشا آن وجود سرطان در قسمت های دیگر از بدن است. به این صورت که از قسمت های سرطانی دیگر بدن شیوع پیدا می کند و منجر به تخریب بافت های استخوانی می شود. طبق تحقیقات این نوع سرطان حدود 10 برابر شیوع بیشتری نسبت به سرطان استخوان اولیه دارد. این نوع به عنوان سرطان استخوان شناخته نمی شود بلکه تنها به استخوان سرایت کرده است. این نوع سرطان استخوان شایع تر از نوع اولیه می باشد. سرطان از قسمت دیگر بدن شروع می شود و بعد از پیشرفت به استخوان ها متاستاز می دهد.

استخوان سرطانی

علائم و نشانه های سرطان استخوان

علائم و نشانه های این نوع از سرطان زمانی بروز می دهند که سرطان قسمت های دیگه به بافت استخوان سرایت کنند. علائم در افراد مختلف است اما شایع ترین علائم آن عبارتند از :

  • در برخی از افراد که پایین نخاع آنها تحت تاثیر قرار گرفته باشد، علائمی مانند عملکرد بد مثانه و درد در شکم نیز می شود.
  • توده هایی که می توانید آنها را لمس کنید، این توده ها عموما در استخوان های بلند ایحاد شده و قابل لمس هستند.
  • این سرطان چون نخاع را دربر می گیرد، موجب بروز علائمی مثل بی حسی، سوزن سوزن شدن و… می شود.
  • متورم شدن استخوان هایی که دچار سرطان شده است و شروع درد در همین قسمت ها.
  • شکستن استخوان ها بدون دلیل . استخوان ها بدون بروز حادثه ای می شکنند.
  • احساس کردن ضعف و ختسگی به صورت مداوم و خواب آلودگی در فرد.
  • بروز تب نیز به همراه برخی از علائم بالا از نشانه های ابتلا به آن است.
  • ممکن است به فرد احساس گیجی دست دهد.
  • کم شدن وزن به صورت یکدفعه ای و شدید.
نشانه های ابتلا به سرطان استخوان

علل ایجاد سرطان

  1. رشد سلول های غیر طبیعی در بدن: به طور معمول سلول های جدید جایگزین سلولهای قدیمی شده و سلول های قدیمی می میرند. در این میان تعدادی از سلول های غیر طبیعی رشد می کنند و تومور را تشکیل می دهند. رادیکال های آزاد با حمله به سلول های سالم، موجب آسیب به سلول ها شده و آنها به سلول های سرطانی تبدیل می شوند. رادیکال آزاد در اثر عواملی مانند آلودگی هوا، ابتلا به بیماری ها، سبک زندگی غلط، مصرف سیگار و الکل، مصرف غذاهای خیلی چرب و استرس زیاد و … ایجاد می شود.
  2. پرتو درمانی: برای از بین بردن سلول های سرطانی در درمان انواع سرطان، از پرتو درمانی استفاده می شود ولی احتمال ابتلا به سرطان استئوسارکوم در اثر استفاده از پرتوهای با دوز بالا افزایش می یابد.
  3. اختلالات ژنتیکی: مشکلات ژنتیکی از طریق ارث انتقال می یابند. ابتلا به رتینوبلاستوما، احتمال خطر ابتلا به سرطان استخوان را افزایش می دهد.
  4. بیماری پیچ خوردگی استخوان: این بیماری در افراد سالمند بیشتر وجود دارد و خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهد.

عوامل ایجاد سرطان ثانویه چیست؟

مهم ترین عاملی که منجر به سرطان استخوان ثانویه می شود، در معرض اشعه ها در طول درمان سرطان قسمت دیگری از بدن است از جمله این اشعه ها مانند پرتو درمانی . و یا ممکن استعلت به وجود آمدن آن داروهایی که برای بهبود سرطان دیگری استفاده کرده اید باشد. از عوامل دیگر برو.ز این سرطان ارثی بودن آن است.

چه نوع سرطان هایی منجر به سرطان استخوان ثانویه می شوند؟

هر نوع سرطانی در صورت پیشرفت می تواند منجر به این نوع سرطان شود. اما شایع ترین سرطان هایی که منجر به سرطان استخوان ثانویه می شوند عباتند از:

  • سرطان پروستات در مردان
  • سرطان سینه در زنان
  • سرطان های ریه و کلیه

عموما این سرطان ها، استخوان هایی مانند استخوان بازو، دنده، پا، لگن و یا حتی جمجمه و ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهند.

احتمال ابتلا به سرطان استخوان در چه کسانی بیشتر است؟

  • کسانی که به بیماری پاژه مبتلا هستند. در بیماری پاژه تخریب استخوانی انجام می شود و به دنبال آن ترمیم استخوان به صورت غیر طبیعی انجام می شود.
  • کسانی که در اقوام درجه یک خود، سابقه  ابتلا به سرطان به خصوص سرطان استخوان، را دارند.
  • در غضروف ها، چند تومور در زمان گذشته و یا هم اکنون وجود دارد.
  • کسانی که قبلا پرتو درمانی انجام داده اند.

تشخیص سرطان استخوان

در شرایطی که فرد تحت درمان سرطان قسمت دیگری از بدن هست، تشخیص این نوع سرطان بر عهده پزشک است که باید مرتبا در طول درمان فرد را با آزمایشات مختلف از جمله تصویر برداری و یا با استفاده از اشعه ایکس مورد بررسی قرار دهد تا بتواند وجو.د یا نبودن سرطان استخواتن را تشخیص دهد. در صورتی که پزشک راه های تسخیصی را انجام ندهد. ممکن است بعد از بروز علائم آن از جمله درد ناشی از استخوان، فرد برای آزمایشات تشخیص سرطان استخوان فرستاده شود. همچنین برای تشخیص اینکه بافت سرطانی به قسمت های دیگر بدن متاستاز کرده یا نه از اسکن هسته ای استفاده می شود.

درمان سرطان استخوان ثانویه چگونه است؟

کسانی که به این نوع بیماری دچار می شوند، درمان های زیادی پیش رو دارند که می تواند به ریشه کن کردن و یا کم کردن آسیب های آن کمک کند.

از جمله درمان های آن عبارتند از:

شیمی درمانی:

شیمی درمانی برای کاهش اثرات مخرب بافت های سرطانی ، جلوگیری از رشد آنها، مانع شدن از پخش بیشتر آنان در باقی اعضای بدن. موثر است و مورد استفاده قرار می گیرد. شیمی درمانی با دوز های کم و در طول دوره ای مشخص حدود 3 تا 5 روز انجام می شود.

پرتو درمانی:

پرتو درمانی روش های مختلفی انجام می شود که عباتند از :

  • تابش پرتو های خارجی: در این روش از یک شتابدهنده خطی استفاده می شود که سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد و به صورت مستقیم پرتوهایی را به ناحیه مورد نظر می تاباند
  • توموتراپی: در این روش متخصص تومور های آسیب پذیر را پیدا می کند و آنها را به صورت جداگانه و تکی مورد هدف پرتو قرار می دهد.
  • رادیو تراپی تطبیقی سه بعدی: این روش کمترین آسیب را به سلول های سالم وارد می کند و تنها تومور ها، را مورد هدف پرتو قرار می دهد.
  • IMRT : این روش تقریبا به روش های قدیمی شباهت دارد.با این تفاوت که این روش موفق ترین روش پرتو درمانی است و دلیل آن هم آسیب نزدن به بافت های سالم اطراف بافت سرطانی است.

جراحی:

این روش از درمان نیز، برای اکثر توده های خوش خیم یا بدخیم انجام می شود. البته این روش بستگی به نوع وضعیت شما و هم چنین تشخیص پزشک متخصص دارد که بعد از بررسی های زیاد و آزمایشات متفاوت تصمیم گیری می شود. این روش عموما برای سرطان های نوع اولیه استفاده می شود.

آیا سرطان استخوان ثانویه منجر به مرگ می شود؟

این نوع سرطان استخوان از سه مرحله تشکیل شده است که در دو مرحله ی اول آن که تقریبا مراحل ابتدایی آن هستند راه های بهبود وجود دارد و جای نگرانی نیست .

اما در صورتی که بیماری پیشرفت کند و به مرحله سوم برسد؛ در این حالت درمان سخت می شود. اما می توان با درمان هایی سرعت رشد آن و همچنین و علائم را کمتر کرد.

در مرحله اول که گفته شد سرطان به خارج استخوان گسترش نیافته است و همچنین گرید کمی دارد.

در مرحله دوم، در این مرحله نیز سرطان به خارج استخوان گسترده نشده است اما گرید آن بالار فته است .

در مرحله سوم متاسفانه سرطان به قسمت های دیگر بدن مانند ریه ها رفته است و آنان را نیز در بر گرفته است.

خلاصه مطلب

سرطان استخوان جز سرطان های نادر محسوب می شود ولی در عین حال بسته به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن می تواند خطرناک باشد و با متاستاز  برای بیمار اختلالات فراوانی ایجاد کند. تشخیص و درمان به موقع سرطان استخوان توسط بهترین متخصص ارتوپد امکان رسیدن به عمر طبیعی را در بیماران مبتلا فراهم می کند.

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *