مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

جراحی تومور های عضلانی

درد نشانه ی خطر یا آسیب است و به صورت زنگ هشدار اعلام می کند که در قسمتی از بدن اختلالی رخ داده است. این مسئله برای بافت های عضلانی و استخوانی نیز مطرح است. درد در استخوان ها و عضلات معمولا بدیهی تلقی می شود و بیمار آن را نادیده می گیرد. درحالی که یکی از اصلی ترین نشانه های تومور های عضلانی و استخوانی به گفته دکتر مسعود میرکاظمی، درد هایی است که با دارو تسکین نمی یابد و پس از چند جلسه مراجعه به پزشک و حدود 9 تا 15 ماه پس از بروز درد قابل تشخیص است.

جراحی تومور های عضلانی

سارکوم بافت نرم چیست؟

سارکوم بافت نرم، نوعی سرطان است که منشا آن بافت های حمایت کننده و اتصال دهنده بدن است.سارکوم بافت نرم می تواند در بافت های اعصاب، تاندوم، چربی، مفاصل، عروق خونی و لنفاوی بروز کند. تومور در واقع حاصل تقسیم و رشد غیر عادی سلول های بدن است که ممکن است بدخیم بوده و علاوه بر رشد غیرعادی به سایر نقاط بدن نیز منتشر شود. درصورتی که تومور خوش خیم باشد علی رغم اینکه رشد می کند ولی به مناطق دیر بدن گسترش نمی یابد. آمار های ثبت شده نشان می دهد که حدودا یک درصد از سرطان ها مربوط به سارکوم ها است و اصولا این نوع سرطان شایع نیست. در ادامه فیلم جراحی سارکوم آرنج را با دکتر مسعود میرکاظمی ملاحظه می کنید.

تومور های عضلانی یا سارکوم چیست؟

به سرطان عضله و سرطان استخوان در هر قسمتی از بدن سارکوم می گویند سارکوم در واقع از بافت غضروف، ماهیچه و استخوان تشکیل می شود به همین دلیل به این تومور ها، اصطلاحا سارکوم می گویند. تومور های سارکوم به دو دسته استخوانی و نرم تقسیم بندی می شوند که مانند هر نوع سرطان دیگر در صورت تشخیص دیر هنگام می تواند پیشرفت کند و مشکلات بسیاری برای بیمار ایجاد نماید. تومور های عضلات دست و همچنین تومور های عضلات پا در دسته ی سارکوم های بافت نرم قرار می گیرند. این تومور ها معمولا در بد ایجاد بدون درج بوده و به تدریج بزرگ می شوند. اما سارکوم های عضلانی در صورت پیشرفت و گسترش حاصل از تشخیص دیر هنگام به بافت های اعصاب و استخوان بیمار حمله می کند و در نتیجه درد های وحشتناکی را به فرد تحمیل می کند. معمولا این درد ها از طریق دارو قابل تسکین نیست و این خود نشانه ای بارز برای تومور های عضلانی است.

سارکوم عضلانی

سارکوم غضله ران پا از جمله شایع ترین سارکوم ها است.سارکوم عضلانی عارضه ای چند فاکتوری است که عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارد در نتیجه پیشگیری قطعی برای آن وجود ندارد. بر خلاف سرطان هایی که در سنین بالا شایع تر است و احتمال بروز آن در کودکان و نوجوانان نادر است تومور های عضلانی و استخوانی در سنین مختلف بروز می کند. سارکوم ها طیف وسیعی را شامل می شوند که برخی از آن ها در کودکان و برخی دیگر در بزرگسالان بیشتر دیده می شود.

آیا سارکوم کشنده است؟

یکی از فاکتور های اساسی و موثر در درمان انواع سرطان ها تشخیص به موقع و درمان زود هنگام آن ها پیش از گسترش و پیشرفته شدن است. درمان تومور های عضلانی نیز از این قائده مستثنا نیست. پس توصیه می شود با رویت درد های مشکوک در عضلات و استخوان ها به مطب دکتر متخصص مراجعه کرده تا در صورت لزوم فرد تحت تصویر برداری هایی مانند ام آر آی قرار گرفته و اگر عارضه ای مشکوک ملاحظه شد با نمونه برداری تشخیص داده شده و اقدام به درمان صورت گیرد. بروز سرطان هایی در سنین بالا بسیار خطرناک است حاصل سرطان هایی است که متاستاز داده و در قسمت های مختلف بدن گسترش یافته اند. در نتیجه  انواع دیگری از سرطان ها مثل سرطان تیروئید، پروستات، پستان و… که تشخیص و درمان نشده اند،  متاستاز می دهند و این نوع از سرطان را در سن بالا ایجاد می کنند. یکی دیگر از انواع سرطان های خطرناک برای افراد در سنین بالا سرطان مغز استخوان است. این سرطان در صورت تشخیص به موقع درصد موفقیت در درمان بالاتری را ایجاد می کند.

درمان تومور های عضلانی

درمان تومور های عضلانی معمولا جراحی است. بافت آلوده به سرطان از بدن جدا می شود. جراحی و رادیوتراپی یا شیمی درمانی از روش های درمان سارکوم های عضلانی است. در مواقعی که سارکوم دیر تشخیص داده شده و بسیار پیشرفت کرده باشد پیش از جراحی برای کوچک کردن اندازه ی تومور از رادیوتراپی استفاده می شود تا بتوان لزوم قطع اندام ها را تقلیل کرد.

نتیجه گیری

در دسته ی بیماری های مغزی و استخوانی علاوه بر بیماری فلج مغزی، تومور های عضلانی و استخوانی را نیز می توان نام برد. سرطان های استخوان و عضله از جمله سرطان های ناشناخته محسوب می شود. که معمولا با بروز درد در بدن بیمار و مراجعه به پزشک مورد بررسی قرار می گیرد. بدیهی است که جدی گرفتن درد های عضلانی و استخوانی در تشخیص به موقع تومور ها نقش مهمی دارد. با تشخیص به موقع می توان درصد موفقیت در درمان را به حد چشمگیری ارتقا داد. جراحی تومور های استخوانی و عضلانی از جمله راه های اصلی درمان این نوع سرطان ها می باشد.

 

 

 

.‌

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۶ دیدگاه ها
  1. مرتضی

    باسلام خدمت دکترای متخصص واساتید گرامی
    این جانب مدتی است که بالای زانوی پای راستم ران پانه روی پا بالای زان احساس سفتی میکنم واحساس میکنم پای مصنونی شدن ان قسمت پایم اندازه ۱۰ ۱۵سانت اطراف به خودم احساس سفتی می شود ولی دکتر ارتو پد وجراح که رفتم وبعد از رادیو لوژی دکترها گفتن سابقه شکستگی چو در ساق پایت بوده به خاطر اون ساق پایم ۱۰ سال پیش شکسته وخوب شده به نظرم این یک توموری است ووزن سنگین هم بر میداشتم یا از پله بالا میرفتم احساس می کردم مویرگ روی همان قسمت می بره الان قرص وواکسن زده اند بهت شده ولی اون تومور هنوز احساس میکنم لطفا راهنماییم کنید با تشکر فراوان

    پاسخ
    • دکتر مسعود میرکاظمی

      سلام و عرض ادب
      باید همراه با مدارک پزشکی یک مراجعه داشته باشید تا معاینات دقیق انجام شود و این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

      پاسخ
  2. مرتضی

    در ادامه ایمیل قبلی
    این تومور در عضله پایم است وهیچ دردی ندارد
    فقط از سفت شدن آن در اینده مشکل بدتر نشود نگران ام کرده

    پاسخ
    • دکتر مسعود میرکاظمی

      سلام و عرض ادب
      باید همراه با مدارک پزشکی یک مراجعه داشته باشید تا معاینات دقیق انجام شود و این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

      پاسخ
  3. امیر

    سلام آقای دکتر
    من یک برجستگی های در دو طرف پهلو و پشت آرنج بازو ها دارم بدون درد و نشانه ای از بزرگ شدن هم ندارند
    اما این که از پشت آرنج شروع شد و در این سال ها در بازو و پهلو ها هم با لمس می بینم ایجاد شده است.
    آیا ممکن است سارکوم باشد . چند باز به پزشک مراجعه کردم گفتند توده چربی است اگر اذیت نمی کند نیازی به جراحی نیست
    شما چه توصیه ای درید؟

    پاسخ
    • دکتر مسعود میرکاظمی

      سلام و عرض ادب
      باید همراه با مدارک پزشکی یک مراجعه داشته باشید تا معاینات دقیق انجام شود و این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *