مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو

راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو از موضوعات مهمی است که باید به آن اشاره کنیم چون اولین سوالی که بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، برای بیمار پیش می‌آید این است که چه مدت بعد از عمل می‌تواند راه برود و برای راه رفتن آیا به وسیله کمکی نیاز دارد؟ در هر فرد با توجه به شرایط بیمار و روند توانبخشی راه رفتن بعد از جراحی ممکن است متفاوت باشد. در ادامه در مورد راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چند روز بعد از عمل زانو می‌توان راه رفت؟

زمان راه رفتن هر فرد با توجه به نوع جراحی، شرایط فیزیکی، سن، شرایط جسمانی و… متفاوت می‌باشد. اما در صورت مشکل نداشتن فرد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، می‌تواند روزهای ابتدایی بعد از عمل با استفاده از ابزارهای کمکی مانند عصا شروع به راه رفتن کند. فرد با انجام فیزیوتراپی های منظم بعد از مدتی می‌تواند بدون عصا و واکر راه برود. همان طور که اشاره کردیم بر اساس عوامل مختلف بازه های زمانی راه رفتن برای هر فرد متفاوت است. بازه های زمانی رایج عبارتند از:

سه هفته بعد از جراحی

پزشک متخصص شما را تشویق کرده که با عصا، واکر یا سایر وسایل کمکی راه رفته و با قرار دادن پای خود بالاتر از قلب استراحت کرده تا تورم و درد بعد از جراحی کاهش پیدا کند.

چهار تا شش هفته بعد از جراحی

در مدت زمان 4 تا 6 هفته، احتمالا می‌توانید هربار 10 دقیقه یا بیشتر بدون واکر، عصا یا سایر وسایل کمکی راه بروید.

هشت تا دوازده هفته بعد از جراحی

برنامه های فیزیوتراپی معمولا 8 تا 12 هفته طول می‌کشد. در این مرحله شما باید بتوانید به راحتی پیاده روی کرده حتی ممکن است توانایی انجام فعالیت هایی مانند شنا و دوچرخه سواری را نیز داشته باشید.

دوازده ماه بعد از جراحی

بعد از گذشت یکسال می‌توانید انجام ورزش های سنگین تر مثل دوچرخه سواری و کوهنوردی را شروع کنید.

بعد از این زمان باید بتوانید تمام فعالیت های مورد نظر خود را به راحتی انجام دهید. البته توجه داشته باشید که هنوز تمرین های مخصوص خود را انجام داده تا مفاصل زانو به خوبی تقویت شوند.

 بعد از عمل تعویض مفصل زانو با عصا راه برویم؟

بعد از انجام جراحی شما بسته به نوع عمل، احتمالا حداقل برای چند هفته برای انجام برخی فعالیت ها مانند راه رفتن، استفاده از سرویس بهداشتی، لباس پوشیدن و حفظ تعادل و امنیت نیاز به استفاده از وسیله کمکی دارید.

بالا رفتن از پله بعد از تعویض مفصل زانو

به طور کلی عمل تعویض مفصل زانو، برای راحت انجام شدن فعالیت های روزمره فرد که یکی از این فعالیت ها بالا و پایین رفتن از پله است، انجام می‌شود. به دلیل برداشته شدن غضروف های آسیب دیده زانو و عدم وجود عناصر تحت فشار قرار گرفته، معمولا بالا و پایین رفتن از پله از ورزش ها محسوب می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که توانمندی بالارفتن از پله سریع تر از پایین آمدن به دست می‌آید و پایین آمدن از پله نیاز به تمرین بیشتری دارد. برای انجام این کار حتما به بهترین ارتوپد تهران مراجعه کنید تا به نتیجه مورد نظر خود دست یابید.

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *