مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

جراحی تعویض مفصل شانه

بروزخی بیماری ها و مشکلات در ناحیه مفاصل یکی از مواردی است که می تواند برای فرد بسیار آزار دهنده و دردناک باشد و مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد کند. جراحی تعویض مفصل شانه  یکی از روش درمانی برای درمان مفصل آسیب دیده شانه است که می تواند بسیار کمک کننده باشد.

اگر چه این جراحی نسبت به جراحی تعویض مفصل زاو یا لگن بسیاررایج نیست اما یکی از جراحی های موثر جهت کاهش و درمان درد در ناحیه مفصل شانه به شمار می رود.
ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در خصوص جراحی تعویض مفصل شانه به شما ارائه دهیم، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تعویض مفصل شانه

آناتومی شانه

اگر بخواهیم در خصوص آناتومی شانه صحبت کنیم در ابتدا لازم است بدانید که این مفصل یکی از مفاصل پیچیده در بدن به شمار می رود و شامل سه قسمت است.

مفصل شانه شامل سه استخوان بالای بازو، استخوان کتف و استخوان ترقوه می باشد. دراین مفصل قسمت سر استخوان بازو به قسمت حفره ای استخوان کتف متصل شده است و شکلی حفره ای دارد.

لازم است بدانید که در این مفصل، سطح استخوان ها از غضروف پوشیده شده است؛ وجود این غضروف ها بر روی سطح استخوان ها  به دلیل تماس استخوان ها  و جلوگیری از سایش استخوان ها بر یکدیگر می باشد.

هم چنین مفصل شانه دارای عصب و ماهیچه هایی است که توسط تاندون ها احاطه شده اند.

جراحی تعویض مفصل شانه چیست؟

جراحی تعویض مفصل شانه که با نام آرتروپلاستی شانه شناخته می شود یکی از عمل های جراحی کمک کننده جهت درمان مشکلات شدید در ناحیه شانه می باشد.

در طی این جراحی پزشک متخصص جهت درمان مشکلات مفصل شانه به قرار دادن پروتز و مفصل مصنوعی در ناحیه شانه می پردازد.

یکی از اصلی ترین اهداف این جراحی کاهش درد و بازگشت قدرت عملکرد شانه می باشد؛ زیرا که در برخی موارد این آسیب ها می توانند بسیار آزار دهنده و دردناک باشند و تاثیری منفی بر روند زندگی نرمال و فعالیت های روزمره فرد داشته باشند.

علل تعویض مفصل شانه

همان طور که گفته شد علل مختلفی می توانند موجب آسیب در ناحیه شانه شوند که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم:

آرتروز

در حقیقت آرتروز مفصل شانه یکی از بیماری های است که موجب از بین رفتن تدریجی غضروف ها شده و در نتیجه از بین رفتن غضروف ها باعث ساییده شدن و فرسایش استخوان ها بر روی یکدیگر می شودند که این مسئله تخریب مفصل  در آن ناحیه به همراه دارد.

یکی از اصلی ترین دلایل بروز آرتروز افزایش سن می باشد که شایع ترین نوع آن آرتروز زانو است.  در واقع آرتروز موجب از بین رفتن استخوان ها و مفصل شده و در نتیجه فرد به عمل جراحی تعویض مفصل شانه یا آرتروپلاستی  نیاز پیدا می کند.

آسیب های تاندونی

یکی از مواردی که می توانند آسیب جدی به مفصل شانه وارد کند و یکی از علل تعویض مفصل شانه باشد، آسیب های تاندونی است. در واقع این آسیب ها می توانند زمینه ساز بیماری آرتروز و ساییدگی مفصل باشند و از جمله فرد به دلیل آسیب های وارد شده به مفصل شانه نیازمند انجام این جراحی باشد.

شکستگی

شکستگی های شدید در ناحیه شانه بر اثر سانحه و تصادف و درمان نادرست آنها می تواند یکی از علل جراحی تعویض مفصل شانه باشد.

 

روماتیسم مفصلی

بیماری روماتیسم مفصلی یکی از بیماری های است که موجب از بین رفتن و تخریب مفصل می شود و اغلب برای درمان این بیماری پزشک متخصص ارتوپد انجام جراحی تعویض مفصل شانه را توصیه می نماید.

 

نحوه جراحی تعویض مفصل شانه

برای انجام جراحی تعویض مفصل شانه یا آرتروپلاستی در ابتدا پزشک متخصص ارتوپد برای تشخیص دقیق مشکل و علت آن از روش آرتروسکوپی استفاده می کند و توسط آن به تشخیص دقیق مشکل در ناحیه مفصل شانه می پردازد.

پس از آن برای انجام جراحی تعویض مفصل شانه به ایجاد یک برش در قسمت جلویی مفصل شانه می پردازد و توسط آن برش مفصل شانه باز می شود.

پزشک ارتوپد برای قرار دادن مفصل مصنوعی، ماهیچه و عضلات اطراف بازو را کنار می دهد و پس از آن قسمت آسیب دیده مفصل شانه را به وسیله ابزار های مخصوص جدا کرده و پروتز های مصنوعی جایگزین آنها می کند.

مفصل مصنوعی شانه

دوره نقاهت پس از تعویض مفصل شانه

لازم است بدانید که دروه نقاهت و بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل شانه به مدت زمان ترمیم تاندون ها بستگی دارد.

در دوره نقاهت و بهبودی پس از تعویض مفصل شانه، پزشک متخصص جهت جلوگیری از عفونت به تجویز برخی دارو ها می پردازد که مصرف به موقع آنها امری jk بسیار ضروری است.

هم چنین پس از گذشت 1 الی 2 ماه پس از جراحی تعویض مفصل شانه فرد می تواند تمامی حرکات را داشته باشد و به انجام فعالیت های روزمره خود بپردازد.

هزینه تعویض مفصل شانه

لازم است بدانید که هزینه جراحی تعویض مفصل یا همان آرتروپلاستی به فاکتور های مختلفی بستگی دارد و بسته به شرایط فرد، نوع مفصل مصنوعی، هزینه بیهوشی و هزینه کلینیک و بیمارستان دارای هزینه های گوناگونی است.

شما می توانید برای مطلع شدن از هزینه این جراحی پس از مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد و معاینات لازم توسط پزشک، از هزینه این حراحی اطلاع پیدا کنید.

درخواست-مشاوره-با-دکتر-میرکاظمی

متخصص ارتوپدی و تورماتولوژی و آسیب های ورزشی
فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی
عضو انجمن بین الملی حفظ اندام امریکا و اروپا ( ISOLS )
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ( IOA )
استاد یار دانشگاه

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *